Heb jij ook een e-mail van Google ontvangen met het onderwerp Mobile-first indexing enabled for https://jouw-website.nl? (waarbij jouw website uiteraard jouw domeinnaam moet zijn).

Misschien vraag je je af wat deze e-mail nou precies betekent en waarom je deze e-mail krijgt. 

In dit artikel ga ik je dat uitleggen.

Google Search Console

Heb je geen idee over welke e-mail we het hebben en heb je nog helemaal geen e-mail van Google voorbij zien komen. Dan kan dat twee oorzaken hebben.

  1. Jouw website is simpelweg nog niet aan de beurt gekomen voor mobile-first indexering.
  2. Jouw website is niet gekoppeld met Google Search Console

Wanneer jouw website nog niet gekoppeld is met Google Search Console adviseer ik je om dat eerst te doen.

Met deze koppeling kun je bijvoorbeeld een sitemap uploaden, eventuele crawlproblemen oplossen en zien op welke zoektermen jouw pagina’s gevonden worden.

Maak een koppeling tussen je WordPress website en Google Search Console

De mobiele revolutie

Zoals je misschien weet is de zogenaamde mobiele revolutie alweer een tijdje aan de gang. Elke dag weer maken we meer en meer gebruik van onze mobiele telefoon.

Alleen al in Nederland bezoekt 81% van de mensen websites met hun smartphone in plaats van met hun computer of tablet. Wereldwijd is het smartphone gebruik toegenomen van 43% naar 73%.

Aangezien zoveel mensen gebruik maken van hun mobiele apparaten om websites te bezoeken is het voor Google essentieel dat zij pagina’s in hun resultaten opnemen die geschikt zijn voor mobiele apparaten.

Responsiveness

Jaren geleden is er al een techniek ontwikkelt die content op het internet responsive maakte. Een zogenaamd responsive design kijkt naar de afmetingen van het scherm waarop de content getoond wordt en past zich daarop aan.

Een groot voordeel van een responsive design is het feit dat je niet voor elk apparaat (met elk een ander schermformaat) een andere website hoeft te bouwen.

Doordat een responsive website zich aanpast aan het apparaat dat de bezoeker gebruikt, is een responsive website prettiger voor de bezoeker.

Logischerwijs geeft Google responsive websites dan ook een voorsprong op niet-responsive websites.

Mobielvriendelijk

Een andere term, mobielvriendelijk, wordt vaak verward met responsiveness.

Waar responsiveness er puur voor zorgt dat de content zich aanpast aan het betreffende scherm, zorgt mobielvriendelijkheid er voor dat de betreffende pagina ook nog eens goed te lezen en gebruiken zijn op mobiele apparaten.

Zo zou het kunnen dat een website, zelfs wanneer hij responsive is, wel erg kleine knoppen heeft om te gebruiken op bijvoorbeeld het scherm van je iPhone SE.

Het formaat van de knoppen en tekst op jouw pagina’s kan automatisch gewijzigd worden aan de hand van het apparaat waarop de pagina’s bekeken worden. Op die manier kun je er dus voor zorgen dat de knoppen en tekst op elk apparaat goed gebruikt kunnen worden.

Mobile indexing first

Wat Google dus nu met de e-mail Mobile indexing first enabled for aangeeft is dat de betreffende website nu eerst geïndexeerd zal worden op basis van de prestaties op mobiele apparaten.

Met andere woorden, hoe goed jouw website scoort op mobiele apparaten is nu belangrijker dan hoe goed jouw website scoort op desktops en laptops.

Responsiveness en mobielvriendelijkheid zijn al een behoorlijke tijd zogenaamde belangrijk bij het behalen van een positie in de zoekresulaten van Google.

Wanneer je de melding hebt gekregen dat Mobile first indexing is ingeschakeld voor jouw website is het nu echter nog belangrijker geworden.

Wat moet je doen nu Mobile first indexing is ingeschakeld?

Je doet er goed aan om jouw website te bekijken op een mobiel apparaat. Mocht je iets opvallen dat niet of niet goed werkt of leesbaar is dan zou ik daar zo snel mogelijk mee aan de slag gaan.

Daarnaast kun je het volgende doen om te kijken welke mobiele apparaten voor jou het belangrijkst zijn en waar het meeste werk ligt:

  • Bekijk de top 5 mobiele apparaten in Google Analytics
  • Bekijk jouw website op meerdere schermformaten in Google Chrome

Bekijk de top 5 mobiele apparaten in Google Analytics

Met Google Analytics kun je allerlei statistieken met betrekking tot je website bijhouden en bekijken.

Een van de mogelijkheden is om te kijken met welke apparaten jouw website bezocht wordt.

Dit is handig voor mobile first indexing omdat je dan precies weet op welke mobiele apparaten jij je in eerste instantie moet richten.

Hiervoor ga je naar https://analytics.google.com en log je, indien nodig, met jouw Google Account in.

Vervolgens klik je links bovenin het scherm op de weergave die je nu aan het bekijken bent en kies je, indien je een andere weergave wilt zien, op de andere weergave.

Nu klik je links in de menubalk op Doelgroep, dan op Mobiel en dan op Apparaten.

Je krijgt nu een tabel met de tien meest gebruikte mobiele apparaten over de periode die staat ingesteld in Google Analytics. Om deze periode te wijzigen klik je rechts boven in het scherm op de begin- en einddatum en wijzig je deze.

Wanneer je de gewenste begin- en einddatum hebt ingevoerd kun je, boven de tabel met gegevens over de mobiele apparaten, klikken op Overige en daar kiezen voor Schermresolutie.

Nu zie je letterlijk welke schermresoluties voor jouw websites het belangrijkst zijn. Met andere woorden, zorg dat jouw website, minimaal, op deze schermresoluties goed leesbaar en goed bruikbaar is.

Schermformaten controleren in Chrome

De kans is vrij groot dat jij zelf niet alle tien de apparaten hebt die als top 10 uit Google Analytics komen.

Gelukkig kun je met de ontwikkelaarsmodus van Chrome alle schermformaten controleren in de browser op je laptop of desktop.

Hiervoor open je Chrome en ga je naar de website die je met een ander schermformaat wilt bekijken.

Je kunt nu met de toetscombinatie cmd ⌘ + alt (⌥) + i (ctrl + shift + i voor Windows) de ontwikkelaarsmodus openen.

Het scherm van je brower zal nu veranderen en aan de rechterkant zul je bijvoorbeeld een stuk code zien.

Boven je website (tussen je website en de bladwijzer- en/of adresbalk in) staat nu responsive, wanneer je hier op klikt kun je uit een aantal apparaten kiezen. Bijvoorbeeld Galaxy S5, Pixel 2, iPhone 6/7/8, iPad etc.

Wanneer je op een van de apparaten klikt krijg je de betreffende website in dat schermformaat te zien. Wanneer je op Edit klikt krijg je de mogelijkheid te kiezen uit een veel grotere lijst apparaten en kun je handmatig apparaten (met andere schermformaten) toevoegen.

Op deze manier kun je dus zorgen dat jouw website, in eerste instantie, op de voor jou belangrijkste schermformaten, goed lees- en werkbaar is.

Ben jij klaar voor mobile-indexing first?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.