Monsterartikelen zijn artikelen op jouw blog met minimaal 2000+ woorden. Tegenwoordig zien we zelfs dat monsterartikelen eerder richting de 5000+ woorden gaan. Zo’n monsterartikel schrijven is dus een hoop werk en het zal je ook even tijd kosten. Maar geloof me, het is de moeite waard als je meer bezoekers naar je website wil halen, en hoger wil scoren in de zoekresultaten van Google.

In dit artikel som ik een aantal voordelen op van het schrijven van monsterartikelen en geef ik je tips om zelf aan de slag te gaan met een monsterartikel voor op jouw blog.

Wat is een monsterartikel?

Voor we gaan beginnen over de voordelen van een monsterartikel is het goed om duidelijk te krijgen wat een monsterartikel nou precies is.

Een monsterartikel is een artikel op een blog dat minstens 2000 woorden bevat. Belangrijk is hierbij dat jij je niet zo zeer richt op het schrijven van zoveel mogelijk woorden maar op het bieden van zoveel mogelijk waarde.

Wanneer jij zo gedetailleerd mogelijk de diepte in gaat op een onderwerp zal het aantal woorden vanzelf omhoog schieten.

Een monsterartikel is dus een uitgebreid, gedetailleerd artikel van minstens 2000 woorden.

Bezoekers blijven langer voor monsterartikelen

Aangezien een monsterartikel dus meer woorden bevat dan een normaal artikel kun je hier logischerwijs langer bezoekers mee op jouw website houden.

Dit is goed voor je zogenaamde bouncerate. Google kijkt naar jouw bouncerate om te kijken of mensen op jouw website hebben gevonden wat zij zoeken en of zij jouw website interessant vinden.

Het spreekt voor zich dat bezoekers die jouw website interessant vinden langer op jouw website zullen blijven dan mensen die niet het idee hebben dat ze hebben gevonden wat zij zoeken.

Aan de hand van deze statistieken kent Google dus min of meer punten toe aan jouw website. Des te langer je bezoekers geboeid houdt, des te beter dit is voor je positie in de zoekresultaten van Google.

Je kunt meer zoekwoorden verwerken in je monsterartikel

Omdat een monsterartikel zoveel woorden bevat is het ook makkelijker om jouw belangrijkste zoekwoorden in deze tekst te verwerken.

Zeker wanneer je enorme lappen tekst hebt doe je er goed aan om dit overzichtelijk te houden met het gebruik van zogenaamde headers. Wanneer je deze headers slim in zet kun je hier jouw zoekwoorden in verwerken, zodat Google beter kan indexeren waar jouw monsterartikel over gaat.

Los van de headers kun je de zoekwoorden natuurlijk ook in je zogenaamde body verwerken. De body is de tekst in de alinea’s.

Vergroot je expertstatus met monsterartikelen

Door dat je een langere tekst schrijft, kun je meer informatie bieden en hiermee jouw expertstatus vergroten.

Wanneer je gedetailleerd op een specifiek onderwerp in gaat kun je de lezer laten merken dat je veel verstand hebt van dit bepaalde onderwerp. Hiermee vergroot je jouw zogenaamde expertstatus.

Wanneer jij een hoge expertstatus hebt in jouw branche zullen bezoekers van jouw website het gevoel hebben dat zij met hun – aan jouw branche gerelateerde – problemen, bij jou terecht kunnen. Jij hebt immers laten zien veel verstand van zaken en een enorme passie voor het vak te hebben.

Meer call to actions in monsterartikelen

Een goede call-to-action (aanzet tot actie) om bijvoorbeeld contact met je op te nemen, een product aan te schaffen of een dienst af te nemen is erg belangrijk. Uiteindelijk wil je toch resultaat behalen dus zul je mensen hier toe aan moeten sporen.

Maar waar een call-to-action op een tekst van honderd woorden als vervelend of ongepast over kan komen, kun je hier natuurlijk veel meer mee in een tekst van minimaal 2000 woorden.

Doordat de verhouding toegevoegde waarde en call-to-action veel beter verdeeld is in monsterartikelen kun je bijvoorbeeld jouw call-to-action groter maken of misschien kun je wel meerdere call-to-actions verwerken in je monsterartikel.

Monsterartikelen worden vaker gedeeld

Uit de statistieken van Buffer blijkt dat des te langer hun artikel, des te vaker dit werd gedeeld op social media.

Het is voor jou natuurlijk erg interessant wanneer lezers jouw artikelen gaan delen. Dit is eigenlijk een soort gratis promotie die je dan krijgt.

Monsterartikelen komen hoger in Google

Uit onderzoeken blijkt dat pagina’s op de eerst resultaat pagina’s van Google gemiddeld 1.890 woorden bevat.

Hoger eindigen op de zoekresultaten van Google is niet alleen een doel op zich, het heeft allerlei voordelen waarvan de grootste is dat je hiermee meer bezoekers op je website krijgt. Deze bezoekers kun je vervolgens weer nieuwe, interessante content bieden en uiteindelijk misschien jouw product of dienst verkopen.

Wat moet een monsterartikel bevatten?

Een goed monsterartikel moet dus minimaal 2000 woorden bevatten maar alleen met een lap tekst van 2000 woorden ga je niet scoren in Google.

Een van de belangrijkste dingen die ik je wil meegeven is het feit dat je jouw lezers toegevoegde waarde moet geven. Stel jezelf bij en na het schrijven van je monsterartikel bijvoorbeeld de vraag: “Wat heeft de lezer geleerd na het lezen van dit monsterartikel?”

Naast bovenstaande punten doe je er goed aan om de volgende onderdelen, strategisch, te verwerken in de tekst van je monsterartikel:

  • Headers
  • Opsommingen
  • Uitgaande links
  • Interne links
  • Afbeeldingen

Headers

Eerder in de tekst heb ik ze al genoemd, headers. Headers zijn erg belangrijk voor zowel je zoekmachine optimalisatie als voor de lezer.

Omdat een monsterartikel zo veel tekst bevat doe je er goed aan om dit zo overzichtelijk mogelijk te presenteren. Het gebruik van headers is hierbij essentieel.

Zorg dat de headers het voor de lezer mogelijk maken om de tekst te scannen. De lezer moet een heel duidelijk beeld krijgen van waar de tekst over gaat door enkel de headers te lezen.

Maak in je monsterartikel gebruik van de H1, H2 en H3 headers. Er zijn nog meer headers, de H4, H5 en H6 maar zelf maak ik eigenlijk zo goed als geen gebruik van deze laatste drie.

Mocht het jouw monsterartikel overzichtelijker maken dan kun je er voor kiezen deze wel te gebruiken.

Opsommingen

Net als headers kunnen opsommingen helpen om een tekst overzichtelijker te maken. Maak gebruik van genummerde en/of bulletpoint lijstjes om een snel overzicht te geven.

  1. Overzicht
  2. Leesbaarheid
  3. Rust

Uitgaande links

Wanneer je diep op een onderwerp in wil gaan kan het zijn dat je er bewust voor kiest een subonderwerp niet te bespreken. Bijvoorbeeld omdat dit teveel afwijkt van je hoofdonderwerp.

Wanneer je jouw lezer echt meerwaarde wil bieden kun je er voor kiezen een verwijzing te plaatsen naar een website waar de schrijver wel verder op dit specifieke onderwerp in gaat.

Je verliest hier, op dat moment, misschien een lezer mee maar je hebt er wel voor gezorgd dat de lezer toegevoegde waarde ontvangt en dit zal zorgen voor een prettig gevoel bij de lezer.

De kans is groot dat deze lezer nog een keer terugkomt op jouw website omdat hij of zij indirect de – voor hem of haar – relevante informatie heeft gevonden door jou.

Interne links

In een monsterartikel is het goed om een bepaalde focus te houden. Natuurlijk wil je diep in gaan op een specifiek onderwerp en daardoor schrijf je ook over enkele subonderwerpen maar net als in het bovenstaande voorbeeld kun je er bewust voor kiezen bepaalde subonderwerpen niet in het monsterartikel op te nemen om de focus te kunnen blijven behouden.

Wanneer jij eerder wel een artikel hebt geschreven over dit onderwerp of simpelweg interessante content elders op je website hebt staan doe je er goed aan om hier naar toe te verwijzen in je monsterartikel.

Afbeeldingen in je monsterartikel

Wanneer je een monsterartikel publiceert zonder ook maar een afbeelding is de kans erg klein dat mensen het lezen van dit artikel als prettig zullen ervaren.

Een goed monsterartikel bevat dan ook afbeeldingen in de vorm van foto’s, illustraties, GIFjes of welke vorm van afbeeldingen dan ook.

Het grote voordeel van een monsterartikel is hier dat je in principe ruimte genoeg hebt om allerlei soorten afbeeldingen op te nemen.

Een geweldig GIFje, gewoon omdat het kan.

Gebruik witruimte, alinea’s en een leesbaar lettertype

Wat daarnaast niet mag ontbreken in je monsterartikel is het goede gebruik van witruimte, alinea’s en het juiste lettertype.

Door genoeg witruimte te gebruiken breek je een tekst op in hapklare brokken en zeker wanneer je een monsterartikel schrijft doe je er goed aan om de tekst zoveel mogelijk in alinea’s op te delen met daartussen genoeg witruimte.

Het kiezen van een goed lettertype is niet alleen voor monsterartikelen belangrijk maar voor alle teksten op jouw website. Het moet plezierig zijn om jouw teksten te lezen, zorg dus voor een strak, rustig lettertype.

Kijk voor lettertypes eens op Google Fonts / https://fonts.google.com

Laat je monsterartikel proeflezen

Er kan best veel tijd in een monsterartikel gaan zitten. Los van het feit dat je zoveel woorden zal moeten typen ben je misschien bezig met onderzoek voor informatie in het artikel en ben je op zoek naar zoekwoorden om strategisch te verwerken.

Het zou dus erg jammer zijn als je monsterartikel niet de resultaten oplevert die je er van verwacht.

Uit enthousiasme kan het zo zijn dat jij je monsterartikel wat beter ziet dan dat hij eigenlijk is. Laat je artikel dus van te voren proeflezen door wat mensen die niet al te dicht bij je staan, die zullen je alleen maar laten weten dat het een geweldige tekst is.

Zoekwoorden onderzoek doen voor je monsterartikel

Wanneer je een onderwerp hebt voor je monsterartikel is het tijd om zoekwoorden onderzoek te doen.

Met een zoekwoorden onderzoek kijk je naar de woorden die mensen gebruiken wanneer zij op zoek zijn naar het onderwerp waar jouw monsterartikel over gaat.

Dat klinkt misschien een beetje vaag maar stel dat jij een artikel gaat schrijven over tuinmeubelen dan kan er bij het zoekwoorden onderzoek uit komen dat mensen die geïnteresseerd zijn in tuinmeubelen vaak zoeken op zoekwoorden als houten tuinmeubelen of meubelen voor in de tuin of bank voor in de tuin.

Al deze zoektermen vallen onder jouw onderwerp tuinmeubelen dus het is interessant om deze zoekwoorden in je monsterartikel op te nemen. Wil je weten hoe je zoekwoorden onderzoek doet? Lees dan Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?

Waar moet mijn monsterartikel over gaan?

Waar jouw monsterartikel over moet gaan is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin jij onderneemt. Maar nog belangrijker is dat jouw monsterartikel een onderwerp moet hebben waarover jij veel te vertellen hebt en waar jij jezelf als expert in beschouwd.

Hoe kom ik aan inspiratie voor mijn monsterartikel?

Inspiratie op doen voor je monsterartikel is in principe net zoals inspiratie op doen voor een ‘normaal’ artikel.

Bedenk eens welke vragen er (kunnen) zijn met betrekking tot jouw product of dienstverlening. Je kunt hiervoor letterlijk kijken naar de vragen die je hebt ontvangen van (potentiële) klanten maar je kunt je zelf ook in je doelgroep verplaatsen en bedenken wat voor vragen zij zouden kunnen hebben.

Mocht je echt geen vragen kunnen bedenken dan kun je nog gebruik maken van Google Suggest. Typ simpelweg je onderwerp in Google en kijk wat Google voor suggesties doet.

Helemaal tof is de gratis blog-topic-generator-tool van Hubspot. Geef drie onderwerpen in en laat Hubspot zeven ideeën uit de hoge hoed toveren.

Maak je monsterartikel evergreen voor langdurig resultaat

Wanneer je zoveel energie, moeite en tijd in je monsterartikel hebt geschreven wil je natuurlijk niet alleen op de korte termijn resultaten zien. Je wil een artikel waar mensen zelfs over langere tijd nog iets aan hebben en waar je dan ook op langere termijn iets aan hebt.

Om dit te realiseren zul je een monsterartikel moeten schrijven over een evergreen onderwerp, dit wil zeggen dat je een tijdloos onderwerp kiest en dus niet schrijft over een hype of een actuele gebeurtenis.

Hoe tijdlozer het onderwerp van jouw monsterartikel is, des te beter. Jouw artikel zal dan langere tijd relevant blijven en langere tijd bezoekers naar je website halen.

Hoe begin ik aan een monsterartikel?

Soms heb je wel eens van die momenten dat je zo geïnspireerd bent dat je zo snel mogelijk wil typen en je creatieve uitspatting vast wil leggen maar mocht jezelf hebben opgelegd te beginnen aan een monsterartikel dan kan het nog wel eens moeilijk zijn.

In zo’n geval kun je het best beginnen met een leeg vel papier en een potlood. Schrijf het hoofdonderwerp in het midden en begin te mindmappen. Schrijf alles op wat in je opkomt en trek lijnen naar subonderwerpen.

Na een tijd heb je als het goed is een goed vel vol met genoeg stof om echt te beginnen aan je monsterartikel.

Waar schrijf je een monsterartikel in?

Zelf maak ik op het moment gebruik van Pages, de tekstverwerker van Apple op macOS. Waar jij je monsterartikel in schrijft is helemaal afhankelijk van jouw voorkeur.

Zo kun je net zo goed in Word of welke tekstverwerker dan ook schrijven. Mocht je het fijn vinden dan kun je zelfs gewoon schrijven met pen en papier. Zelf ben ik hier, voor het schrijven van artikelen, niet zo’n voorstander van aangezien je dan vaak je creativiteit beperkt door de snelheid (of eigenlijk traagheid) waarmee je kunt schrijven met pen en papier.

Een monsterartikelen verbeteren en aanpassen

Waar je wel goed papier en potlood voor kunt gebruiken is het corrigeren van je monsterartikel. Wanneer je jouw creativiteit de vrije loop hebt gelaten is de kans groot dat je monster artikel ontzettend veel woorden bevat maar er nog niet echt een lopend verhaal in je artikel zit.

In zo’n geval print ik mijn monsterartikel en lees ik het een aantal keer door. Met potlood maak ik eventuele aanpassingen, en kijk ik of de volgorde misschien anders moet om er meer logica in te krijgen.

Waar plaats je een monsterartikel?

Ik hoor je denken “Een monsterartikel plaats je toch op een blog?”. Dat is absoluut een hele goede optie en negen van de tien keer zou ik hier ook voor kiezen. Maar in sommige gevallen is het misschien interessant om je monsterartikel als pagina te publiceren.

Stel dat jouw monsterartikel echt een essentieel onderdeel is van jouw website, dan doe je er goed aan om je monsterartikel op een pagina te publiceren. Wanneer je het dan bijvoorbeeld opneemt in de hoofdnavigatie van je website krijg je automatisch meer interne links naar de pagina (je hoofdnavigatie staat immers op elke pagina).

Hoe krijg ik mijn monsterartikel onder de aandacht?

Een voordeel van monsterartikelen is dat ze in verhouding meer bezoekers binnenhalen via de organische zoekresultaten dan kortere artikelen.

Toch kan ik me goed voorstellen dat je er nog een beetje extra moeite voor wil doen om te zorgen dat jouw monsterartikel zoveel mogelijk wordt bezocht en gelezen.

Je doet er dan goed aan om je monsterartikel zoveel mogelijk te delen op social media platformen. Voor meer informatie over het gratis promoten van WordPress artikelen op Facebook kun je mijn artikel eens lezen. Maar bijvoorbeeld ook door te reageren op soortgelijke artikelen van andere websites en hierbij natuurlijk de URL te vermelden.

Zorg er hierbij wel voor dat je een inhoudelijke reactie plaatst. Plaats dus niet zomaar spam met de URL van jouw monsterartikel.

Promoot je artikel in je handtekening

Een andere goede tip is om een opmerking in de handtekening van je e-mail te plaatsen. “Heb jij mijn laatste artikel over monsterartikelen al gelezen?”

Naast bovenstaande tips moet je natuurlijk sowieso zorgen voor een goede paginatitel, zoekmachine vriendelijke URL en meta beschrijving. Lees hiervoor bijvoorbeeld eens de artikelen Twee handige tips om je SERP te optimaliseren

Een monsterartikel updaten

Eerder hebben we het gehad over evergreen onderwerpen, maar zelfs bij evergreen onderwerpen kan het voorkomen dat je jouw monsterartikel een update moet geven.

Misschien is er iets belangrijks veranderd in de wetgeving of heb je een andere kijk op het onderwerp. Of misschien heb je iets meegemaakt dat een toegevoegde waarde aan jouw monsterartikel kan zijn.

Plaats dan vooral een update en promoot deze uiteraard weer!

Ga jij aan de slag met monsterartikelen?

Ik ben benieuwd of jullie überhaupt al wel eens van het woord monsterartikel hadden gehoord. En als jullie het woord kenden of jullie het voordeel er van in zien? Hebben jullie zelf wel eens, met behulp van Google Analytics, gekeken welke lengte artikelen bij jullie het best scoort? Laat het me weten in de reacties of sturen me een e-mailtje.

p.s. Voor de geïnteresseerden, dit artikel is 2724 woorden 😉

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.