Google is dag-in-dag-uit bezig met het verbeteren van hun zoekmachine, Google Search. In de afgelopen jaren hebben zij bijvoorbeeld het algoritme, dat bepaald op welke positie pagina’s in hun zoekresultaten komen, geoptimaliseerd. Daarnaast is Google ook altijd bezig met het optimaliseren van de zoekresultaat-pagina’s zelf.

Een van de manieren om de gebruikers van Google sneller te voorzien van de antwoorden of informatie waar zij naar op zoek zijn is het gebruik van zogenaamde Sitelinks.

Het viel SEMrush op dat Google sinds een aantal dagen aan het experimenteren lijkt met nieuwe Sitelinks.

Oude en nieuwe Sitelinks

Voor ik je vertel wat Sitelinks precies zijn, laat ik je eerst zien waar Google mee aan het experimenteren is.

Afbeelding van SearchEngineland

Links zie je de huidige manier van het tonen van Sitelinks bij de URL https://cloud.google.com/translate en rechts de nieuwe manier.

Links zien we vier links onder de meta-omschrijving staan (Google Cloud Translation API – Pricing – Translation API Reference – Quickstart) en rechts zien we een soort van accordeon module (Programmatic Access, Text Translation, Language Detection en Show More).

Je kunt dit voorbeeld live bekijken door met een incognitovenster een zoekopdracht uit te voeren naar translate api.

Al viel me op dat ik het resultaat ook te zien krijg wanneer ik geen gebruik maak van een incognitovenster.

Wat zijn Sitelinks?

Nu we de nieuwe Sitelinks hebben gezien is het goed om even terug te gaan naar het begin. Wat zijn Sitelinks?

Wanneer je in Google Search een zoekopdracht naar, bijvoorbeeld, Wehkamp uitvoert krijg je als eerste resultaat de website van Wehkamp, https://www.wehkamp.nl/

Als het goed is vallen je nu twee dingen op aan onderstaande schermafbeelding. Ten eerste staat er een zoekbalk onder de meta-omschrijving en ten tweede staan er in totaal zes resultaten onder deze zoekbalk.

Zowel de zoekbalk als de zes ‘extra’ links vallen onder Sitelinks.

Deze zoekbalk én de zes ‘extra’ resultaten noemen we Sitelinks. Dit is een manier van Google om te zorgen dat haar gebruikers nog sneller bij de gezochte antwoorden en informatie komen.

Google heeft met behulp van geavanceerde technologie kunnen achterhalen dat de zoektocht van bezoekers van wehkamp.nl zo goed als nooit direct op https://www.wehkamp.nl stopt en heeft er daardoor voor gekozen een zoekbalk en extra links aan het resultaat toe te voegen.

Hoe kom ik aan Sitelinks?

Het is niet zo dat je een knopje om kunt zetten en dan Sitelinks bij de pagina’s van je website te zien krijgt. Er zitten enkele voorwaarden aan en los daarvan is Google altijd degene die uiteindelijk bepaald welke pagina’s Sitelinks krijgen en zo ja, welke.

De voorwaarden zijn bijvoorbeeld:

  1. De betreffende pagina moet op de eerste plek van de pagina met zoekresultaten staan.

  2. De website moet, in de ogen van Google, een goede reputatie hebben. Logischerwijs gaat Google geen pagina’s ondersteunen die bijvoorbeeld aan Black Hat SEO doen.

  3. Je website moet een overzichtelijke en duidelijke structuur hebben. Het moet voor Google natuurlijk wel mogelijk zijn om je website te snappen voor ze haar bezoekers er naar toe stuurt.

  4. Een unieke domeinnaam heeft een grotere kans op Sitelinks. De reden hiervoor is vrij simpel, het is makkelijker om op een unieke zoekopdracht bovenaan te komen dan op een zoekopdracht met veel concurrentie.

Daarnaast zul je ook gewoon geduld moeten hebben. Zeker het opbouwen van een reputatie kost tijd.

Invloed uitoefenen op Sitelinks

Is er dan helemaal niets dat je kunt doen als website- eigenaar of beheerder om Sitelinks te beïnvloeden?Nee. Niet meer. Eerder kon je een heel klein beetje invloed uitoefenen op welke Sitelinks Google toonde, of eigenlijk beter gezegd, niet toonde.

Het was namelijk mogelijk om bepaalde pagina’s van je website als het ware te degraderen. Hiermee kon je aan Google aangeven dat deze pagina’s in ieder geval niet als Sitelink getoond mochten worden.

Maar op 13 oktober 2016 heeft Google laten weten dat deze mogelijkheid uit Google Search Console werd verwijderd omdat zij ervan overtuigd waren dat zij altijd de meest relevante Sitelinks kozen.

De enige manier om er zeker van te zijn dat een specifieke pagina niet in de Sitelinks komt is deze pagina op no-index te zetten. Hiermee zorg je er dus voor dat Google deze pagina überhaupt niet in Google zal tonen, ook niet als ‘gewoon’ resultaat.

Hoe vaak gebruik jij Sitelinks?

Heb je bewust door wanneer je gebruik maakt van een Sitelink onder een resultaat of gaat dat automatisch? Als je er bewust gebruik van maakt, is dit dan vaker dan dat je op een ‘normaal’ resultaat klikt of minder?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.