In de internetmarketing branche horen we steeds vaker de term PageRank en het woord autoriteit voorbij komen. Voor de zoekmachine optimalisatie zou het goed zijn om te zorgen dat je website autoriteit heeft. Wat bedoelen we hiermee en hoe verhoog je jouw PageRank?

Google maakt onderscheid in aanzien

Backlinks zijn altijd belangrijk geweest in de zoekmachine optimalisatie maar wist je dat Google deze backlinks telt als stemmen? Als mensen de moeite nemen om te linken naar een pagina op jouw website, zal dit betekenen dat de content die jij op jouw website deelt, uniek, kwalitatief en gebruiksvriendelijk is, aldus de beredenering van Google. Los van het aantal backlinks dat jouw website heeft, kijkt Google dus ook naar de status van de website die de moeite neemt om jouw content te delen. Hierbij kijkt Google naar de PageRank van een website. Hoeveel aanzien heeft deze website die jouw content deelt? Heeft de website veel bezoekers en creëert deze website zelf unieke en kwalitatieve content? Met andere woorden, is degene die zijn stem uitbrengt serieus te nemen?

PageRank

Deze autoriteit wordt door Google beoordeeld met een PageRank. De formule om tot deze PageRank te komen is enkel intern bij Google bekend en de uitkomst kan een cijfer zijn van 0 tot 1000, of misschien van 1 tot 100.000.000. Om het makkelijk te houden geven we, buiten Google om, elke pagina een PageRank van 1 tot en met 10. Hierbij is 1 het minst en 10 het meeste autoriteit. Elke keer wanneer er een link naar jouw website word gedeeld, stijgt jouw autoriteit en dus je PageRank. Des te meer autoriteit degene heeft die de link deelt, des te hoger jouw PageRank uiteindelijk zal zijn.

Sociale autoriteit

Social media wordt steeds belangrijker voor jouw PageRank. Heel Facebook, LinkedIn, Pinterest etc. zit vol met links naar content. Al deze backlinks dragen bij aan jouw autoriteit en dus een hogere PageRank. Hoe vaak wordt jouw content gedeeld en door wie? Wordt jouw content gedeeld door iemand die staat aangeschreven als expert? (Iemand die veel volgers heeft en unieke, kwalitatieve content post?) Brengt jouw content interessante discussies op in de reacties? Dit zijn allerlei factoren welke de autoriteit van jouw webite kunnen beïnvloeden en dus kunnen bijdragen aan een hogere PageRank.

Gratis PageRank-tool Mozbar

Een handige, gratis tool om inzicht te krijgen in jouw PageRank, maar ook in die van concurrenten is Mozbar. Mozbar is een plug-in, welke gedownload kan worden voor Google Chrome of Firefox. Eenmaal geïnstalleerd laat Mozbar je eenvoudig, snel en overzichtelijk zien wat de score is, van de URL die je op dat moment bezoekt, met een cijfer van 1 tot en met 100. Download de Mozbar plug-in hier gratis.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.