Een nieuwe Google Update: RankBrain

Gedachtes, behoeftes en mensen zelf, blijven constant veranderen. Dit geldt dus ook voor het internet. Om te zorgen dat Google aan deze veranderende behoeftes kan blijven voldoen brengen zij om de zoveel tijd een update uit voor het algoritme dat de positie van pagina’s in de Google Zoekresultaten berekent. Misschien heb je bijvoorbeeld wel eens gehoord van de Google Update Panda, Hummingbird of de Google Update Phantom? In dit artikel bespreek ik de Google Update RankBrain en waarom ik denk dat deze nog wel eens voor een revolutie in de zoekmachine optimalisatie kan gaan zorgen.

Wat is RankBrain?

RankBrain is de naam van de, door Google gebruikte, technologie waarbij een zelf lerend systeem intenties achter zoekopdrachten analyseert en op basis van specifieke criteria en eerdere zoekopdrachten een rangorde toekent aan pagina’s binnen de Google Zoekresultaten. Om tot zoekresultaten te komen gebruikt Google een algoritme. Dit algoritme heeft sinds 2013 de naam Hummingbird. Binnen dit algoritme zijn er vele aspecten waar Google naar kijkt om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. RankBrain is één van de systemen om tot een beoordeling te komen. In het kort is het dus de naam van een technologie van Google, welke zij inzetten om pagina’s te beoordelen.

Waarom?

Zoals je misschien al eerder in een van mijn andere artikelen, of in mijn zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 hebt gelezen, gaan we steeds meer naar het gebruik van long-tail zoekwoorden met onze zoekopdrachten (een long-tail zoekwoord is een zoekterm met drie of meer woorden, denk bijvoorbeeld aan “Waar kan ik de zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 downloaden?”). Net als in het voorbeeld gaat het bij long-tail zoekwoorden vaak om vragen. Mensen op het internet zijn vaak op zoek naar informatie, ook wanneer zij op zoek zijn naar bijvoorbeeld een product of dienst gebeurt dit vaak met een vraag ‘Waar kan ik de nieuwste iPhone kopen?’, ‘Hoe duur is de nieuwste iPhone?’. Google wil blijven innoveren en zorgen dat zij de beste zoekmachine blijven. Om dit te kunnen realiseren willen zij de vragen van hun bezoekers zo snel mogelijk beantwoorden en om dit te kunnen doen moet Google de gestelde vraag kunnen begrijpen en niet enkel kunnen indexeren. RankBrain van Google is een zelf lerend systeem, dat is ontwikkeld om verbanden te leggen tussen specifieke woorden en het internet af te struinen naar combinaties tussen deze woorden en te leren van eerdere zoekopdrachten en resultaten om zo het beste resultaat te kunnen tonen.

Zelf lerend systeem?

Dat klinkt futuristisch he! Dat is het ook best wel. RankBrain zal alleen maar beter en nauwkeuriger worden door de zoekopdrachten te blijven analyseren. RankBrain schotelt jou namelijk resultaten voor en wanneer blijkt, hij kijkt hierbij bijvoorbeeld naar hoe lang jij op de toegewezen pagina’s blijft, dat je gevonden hebt wat je zoekt, heeft hij direct input voor de eerstvolgende keer dat deze zoekopdracht uitgevoerd zal worden. In de toekomst zal Google alleen maar meer naar deze manier van indexeren toe gaan. Het wil de bezoekers geven wat zij willen en zij willen gewoon heel vaak het antwoord op een vraag. Zeker nu we zien dat het zoek-gedrag van bezoekers veranderd van het invoeren van steekwoorden ‘Nieuwe iPhone’, ‘iPhone kopen’ naar long-tail zoektermen ‘Wat kan de nieuwe iPhone’, ‘Waar kan ik de nieuwe iPhone kopen’ zal Google meer en meer naar een antwoordmachine gaan. Dat is nou meteen de reden dat ik van mening ben dat dit wel eens een revolutionair nieuw systeem kan zijn binnen zoekmachine optimalisatie. Het is namelijk een feit dat de zoekopdrachten veranderen naar vragen. In onderstaand screenshot een typisch voorbeeld van de werking van Google als antwoordmachine.

Ik hoor je denken. “Oké, leuk. Dus Google Search gaat op de schop en geeft in plaats van pagina’s straks antwoorden in de zoekresultaten?” – Nee.

Internet gebruikers willen meer dan alleen het goede antwoord op een vraag. Zij willen mooie content en afhankelijk van de vraag willen zij het antwoord in een leuk jasje.

Voor zo ver bekend zullen de pagina’s met de zoekresultaten van Google er dus gewoon zo uit blijven zien als ze nu doen.

Hoe pas ik mijn website aan op RankBrain?

Nu wil je waarschijnlijk snel aan de slag om jouw website te optimaliseren voordat RankBrain live gaat. Helaas. Dan ben je te laat. RankBrain is al vanaf begin 2015, stilletjes het internet aan het afstruinen naar woorden, verbanden, combinaties en antwoorden. Google zou Google niet zijn wanneer ze de update openbaar aan zouden kondigen en iedereen die het wilde een handleiding zou verschaffen om je website te optimaliseren voor RankBrain. Wat je wel kan doen is je blijven houden aan de strategie die je, naar aanleiding van eerdere zoekmachine optimalisatie tips, hebt opgesteld. Vergeet namelijk niet dat RankBrain slechts één van de vele onderdelen is waarmee Google pagina’s beoordeeld. Het is dus niet zo dat je de rest van de factoren als responsiveness, een veilige verbinding in een keer overboord kan gooien of laten vergaan.

Ik blijf het zeggen. Begin een blog.

Afgelopen maandag heb ik er nog een artikel over gepubliceerd, ‘Wie blogt, die blijft’, bloggen is een must voor een succesvolle website. Google heeft al met meerdere ‘regels’ te kennen te geven dat zij het actueel houden van jouw pagina’s, met nieuwe, unieke, kwalitatieve content beschouwen als essentieel. Met andere woorden, zorg voor een goed blog. Met RankBrain lijkt Google dit nog maar eens te willen benadrukken. Een blog is namelijk een geweldige manier om de vragen van bezoekers te beantwoorden.

Als tip met betrekking tot het optimaliseren van jouw pagina’s voor Google RankBrain wil ik je meegeven dat je een blog goed kan gebruiken om (potentiële) vragen van bezoekers te beantwoorden!

Ik schrijf expres (potentiële) vragen van bezoekers, omdat zowel de vragen die daadwerkelijk gesteld worden, bijvoorbeeld via reacties op je website, via een social media kanaal of gewoon offline, als de vragen waarvan jij denkt dat ze gesteld kunnen worden van belang zijn. Ga bij het schrijven van je eerst volgende artikel eens na welke vragen er al gesteld zijn in de loop van de tijd. Heb je die allemaal openbaar behandeld? Vraag een vriend, kennis of collega eens een top vijf met vragen samen te stellen. Je hebt direct weer inspiratie voor een nieuw artikel!

Meer over bloggen

Wil je meer weten over bloggen? Waar het vandaan komt, waarom je echt aan de gang moet met een blog en hoe je dit doet? Download dan nu alvast gratis mijn Zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 dan krijg je, eind februari, vanzelf een e-mail wanneer je mijn volgende ebook Bloggen is zó 2016 gratis kunt downloaden.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.