Recensies als onderdeel van je internet marketing strategie

Recensies. Iedereen leest recensies, reviews, beoordelingen en ervaringen maar er lijken maar weinig mensen te zijn die zelf vaak een recensie achterlaten. Toch doe je er goed aan om je in te spannen om jouw klanten, opdrachtgevers of cliënten een recensie over jouw product of dienstverlening achter te laten. Er zijn tegenwoordig veel manieren om deze recensies binnen te krijgen en om te tonen en dat tonen is natuurlijk ook erg belangrijk. Een goede beoordeling kan namelijk het verschil zijn tussen een bezoeker die een product of dienst van jou afneemt, of toch verder kijkt en uiteindelijk bij de concurrent koopt.

Waarom zijn recensies zo belangrijk?

In de inleiding gaf ik het al aan, recensies worden door ontzettend veel mensen gelezen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 75% van de online consumenten online reviews leest, slechts 20% van de online consumenten schrijft wel eens een review en 25% van de aankopen wordt bepaald aan de hand van een review.

Zo’n beschreven ervaring met jouw product of dienst is dus erg belangrijk voor potentiële nieuwe klanten. En als je het even op jezelf betrekt is dat ook best wel logisch. Hoogstwaarschijnlijk lees jij zelf ook graag hoe de ervaringen van andere mensen met een product zijn voor je dat product daadwerkelijk aanschaft.

Het is toch fijn om te weten dat er al enkele mensen tevreden zijn met hun aanschaf voordat jij het risico loopt een miskoop te doen.

Daarnaast blijft het natuurlijk zo dat een bedrijf prachtige dingen kan schrijven over het betreffende product maar dit komt toch wat geloofwaardiger over in een recensie van een onafhankelijk persoon.

Waar verzamel je de recensies?

Mede omdat recensies tegenwoordig zo belangrijk zijn binnen je (internet) marketing strategie zijn er een hoop plekken waar je recensies tegenkomt en kunt achterlaten. Er zijn zelfs ondernemingen die zich puur en alleen richten op het creëren van een platform waarbij mensen aan de hand van recensies bijvoorbeeld een horecagelegenheid kunnen vinden.

Waar je het best jouw recensies kunt tonen – en dus ook verzamelen – is een beetje afhankelijk van de branche waarin jouw onderneming actief is. Logischerwijs heb je er als loodgieter weinig aan om op recensies te verzamelen op een website die specifiek gericht is op het verzamelen van beoordelingen over horecagelegenheden.

Google Recensies

Een van de plekken waar ik zelf zou beginnen is Google Recensies. Google Recensies kunnen door iedereen gezien worden en kunnen worden achtergelaten door iedereen die een Google-account heeft.

Om Google Recensies te kunnen ontvangen zul je een Google Mijn Bedrijfspagina aan moeten maken. Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijfspagina is gratis en heeft los van het kunnen ontvangen recensies nog meer voordelen. Zo krijg je met een Google Mijn Bedrijfspagina een zogenaamde kaartweergave aan de zijkant van Google wanneer jouw bedrijf overeenkomt met de zoekterm van de gebruiker van Google.

Google Mijn Bedrijfsweergave van Robin Peek

In deze kaart van jouw onderneming staat onder andere je gemiddelde beoordeling, het aantal recensies dat je hebt en er staan enkele recensies uitgelicht. Logischerwijs geeft dit, degene die op zoek is naar producten of diensten die jij te bieden hebt, een vertrouwd gevoel over jouw vakmanschap en betrouwbaarheid.

Een bijkomend voordeel is dat jouw bedrijf, met een Google Mijn Bedrijfspagina, ook geoptimaliseerd is voor zoekopdrachten in Google Maps. Wanneer mensen in Google Maps op zoek gaan naar een product of dienst die jij te bieden hebt zal jouw Google Mijn Bedrijfspagina aan de linkerkant kant getoond worden met daarbij de gemiddelde beoordeling en het aantal recensies dat je hebt.

Vermelding Robin Peek - Internet Marketing in Google Maps

Een recensie bestaat bij Google uit een sterrenbeoordeling en een recensie. Degene die een recensie achterlaat kan kiezen voor 1 tot en met 5 sterren, waarbij een ster het slechtst is en 5 sterren het best én er kan een tekstuele recensie achter gelaten worden.

Jouw opdrachtgever, klant of client kan een recensie achterlaten door in Google te zoeken naar je bedrijf en op jouw Google Mijn Bedrijfskaart te klikken op Recensie schrijven. Indien hij of zij nog niet is ingelogd met een Google Account moet dat alsnog even gebeuren.

Heeft degene waar je een recensie van wilt ontvangen geen Google Account? Dan doe je er goed aan om hem of haar te overtuigen van de voordelen van een Google Account. Je kunt hier een praktische instructie vinden om snel een Google Account aan te maken.

Facebook Recensies

Net als bij Google kun je op Facebook een zogenaamde sterrenbeoordeling krijgen en een recensie. Je hebt hiervoor een Facebookbedrijfspagina nodig en uiteraard heeft degene die een recensie wil achterlaten een Facebook-account nodig.

Vervolgens gaat degene die een recensie wil achterlaten naar de betreffende bedrijfspagina en kiest daar voor Recensies. Je kunt eventueel ook een directe URL sturen. In mijn geval is dit https://facebook.com/VolgRobinPeek/reviews – voor jouw URL moet je dus simpelweg VolgRobinPeek vervangen voor de naam van jouw bedrijfspagina.

Zie je geen recensies tabblad op je Facebookpagina?

Het kan zo zijn dat je op het moment geen Recensies tabblad ziet op je Facebookpagina. Kijk dan even of je zeker weet dat je een zakelijke pagina hebt aangemaakt voor je bedrijf.

Mocht je zeker weten dat je een zakelijke Facebookpagina hebt maar je ziet nog steeds geen mogelijkheid om beoordelingen en recensies achter te laten dan moet je even naar Instellingen, Algemeen en kijk dan even of je daar een onderdeel Recensies ziet waarbij de schakelaar op uit staat. Zie je hier ook geen recensies staan dan kies je aan de linkerkant voor Pagina bewerken en moet je misschien een ander Sjabloon kiezen.

Recensies ontvangen en weergeven op Facebook

Ik maak gebruik van het tabblad Diensten dat onder andere de mogelijkheid geeft om Recensies te ontvangen en weer te geven.

Recensies op je website plaatsen

Een plek waar je, naar mijn mening, sowieso recensies moet tonen is je website. De kans is vrij groot dat jouw social media platformen mensen doorsturen naar jouw website. Het zou dan kunnen dat deze mensen al recensies hebben gezien maar het kan ook goed zijn dat mensen door een post zijn doorgeklikt naar je website.

Daarnaast is het natuurlijk goed mogelijk dat mensen via een andere manier op jouw website zijn gekomen en nog helemaal geen mogelijkheid hebben gehad om recensies over jouw dienstverlening of producten te lezen. Sterker nog, de kans is vrij groot dat zij nog geen behoefte hebben gehad om beoordelingen of recensies te lezen.

In principe bestaat die behoefte pas in een latere fase van het kooptraject, namelijk wanneer zij serieus overwegen een product of dienst aan te schaffen.

Je doet er dus goed aan om recensies te plaatsen op de plekken waar mensen zich in die fase bevinden. Bijvoorbeeld op een productpagina of in je webshop. Daarnaast kun je een soort van verzamelpagina maken voor je recensies en beoordelingen zodat mensen die hier specifiek naar op zoek zijn, een goed overzicht hebben.

Wat moet ik met recensies?

Hierboven hebben we het gehad over waar je jouw recensies kunt ontvangen en waar je ze zelf kunt plaatsen maar ik zou je willen aanraden om meer te doen met recensies dan ze simpelweg te ontvangen of ergens op je website te zetten. Ik denk bijvoorbeeld dat het goed is om elke recensie te reageren. Sowieso op eventuele recensies met negatief commentaar maar ook op positieve.

Mensen vinden het fijn om te weten dat hun recensie is gelezen en gewaardeerd wordt en in het geval zij jouw feedback geven, op welke manier dan ook, willen zij al helemaal weten dat dit gelezen is.

In het geval van een klacht kun je nu laten zien dat je jouw onderneming serieus neemt en dat je aan de slag gaat met de feedback om tot een goede oplossing te komen.

Doe je dit niet dan zit je opgescheept met een negatieve recensie. Het is namelijk bij zowel Google als Facebook niet mogelijk om een geplaatste recensie te verwijderen. Dit lijkt misschien oneerlijk maar eigenlijk is het juist heel erg eerlijk voor de gebruikers van Google en Facebook.

Het zou pas oneerlijk zijn wanneer je negatieve beoordelingen simpelweg kunt verwijderen en alleen maar positieve beoordelingen zou toelaten.

Hoe kom ik aan recensies?

Dit gaat een inkoppertje worden: Vraag om recensies. Aan het begin van dit artikel gaf ik al aan dat 75% van de mensen recensies lezen en dat slechts 20% van de mensen zelf een recensie schrijft.

Om de een of andere redenen is dat dus toch niet onze hobby, zo’n recensie schrijven en als w dan een recensie schrijven is dat vaak ook nog eens negatief. Dat is omdat mensen negatieve ervaringen eerder willen uiten dan ‘normale’ ervaringen.

Wanneer een klant, opdrachtgever of cliënt een ervaring dus als prima beschouwd is de kans klein dat hij of zij uit zich zelf een beoordeling achterlaat. Maar wanneer er iets is misgegaan zal degene meer behoefte hebben om dit te uiten.

Get it while it’s hot

Heb je dus net een klus succesvol opgeleverd of heb je gewoon het gevoel dat er een goede klik is tussen jouw en je opdrachtgever of heb je misschien net een probleem met een van je producten opgelost voor een klant? Wees dan spontaan en vraag of de opdrachtgever of klant een recensie zou willen achterlaten.

Je kunt heel open en eerlijk zijn door te zeggen dat het voor het werven van nieuwe klanten en opdrachtgevers erg goed is om positieve beoordelingen te hebben over jouw onderneming en dat je hoopt dat hij of zij hier een bij wilt dragen. Wanneer jouw product of dienstverlening deze klant of opdrachtgever heeft geholpen zal hij of zij jou zeker willen helpen.

Om een eventuele drempel wat te verlagen kun je een e-mail sturen met daarin de instructies om een recensie achter te laten op Google, Facebook of welk platform je dan ook wilt. Op die manier hoeft degene die een recensie gaat achterlaten niet eerst uit te zoeken hoe dat dan precies werkt.

Vergeet ook niet degene te bedanken na het achterlaten van de recensie!

Recensies voor lokale ondernemingen

Heb je een onderneming waar je dagelijks mensen ontvangt? Bijvoorbeeld een horecagelegenheid? Denk er dan eens over na om een poster of stickers op te hangen met verwijzingen naar de site waar jij recensies zou willen ontvangen.

Bijvoorbeeld een poster met je Facebook-adres en de tekst “Beoordeel ons op Facebook!”

Een beloning voor een recensie

Een andere, veelgebruikte manier, om recensies te ontvangen is het geven van een beloning voor een recensie. Vooral grotere webshops als Coolblue en bol.com hebben een geheel geautomatiseerd systeem dat, je een week nadat jij je bestelling binnen hebt gekregen, een e-mail stuurt met de vraag of het product bevalt en zo ja of je een review zou willen schrijven over het betreffende product.

E-mail van Coolblue met verzoek een recensie te schrijven

In ruil voor het geven van je mening in een review op hun website maak je kans op een waardebon ter waarde van € 100,-. Uiteraard stimuleert dit klanten van Coolblue om extra hun mening zo goed mogelijk te onderbouwen.

Op die manier ontvangt Coolblue dus regelmatig uitgebreide beoordelingen die door potentiële klanten wordt gelezen en die bestaande klanten worden geschreven.

Begin nu met het verzamelen van recensies

Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd en je doen realiseren dat recensies, ervaringen, beoordelingen, reviews of je ze ook wilt noemen, een belangrijk onderdeel zijn van je internet marketing strategie. Laten we dan ook meteen goed beginnen. Pak pen en papier en schrijf drie namen op van mensen waarvan jij denkt dat ze wel een recensie over je zouden willen schrijven.

Bel deze mensen op, of stuur ze een e-mail, leg ze uit waarom je graag zoveel mogelijk goede recensies zou willen ontvangen en vertel ze meteen duidelijk hoe ze die recensies kunnen achterlaten (afhankelijk van het platform waar je de recensies op wenst te ontvangen).

Schrijf een recensie over mij

Nu je weet hoe belangrijk het is om recensies te verzamelen en ik je ook nog heb verteld dat je het best gewoon om recensies kunt vragen voel je ‘m misschien al aankomen.

Heb je nou iets gehad aan mijn artikelen, mijn podcasts of bijvoorbeeld mijn Yoast SEO Handleiding? Help me dan door een recensie achter te laten via mijn Google Mijn Bedrijfspagina of via mijn Facebook account. Wil je inspiratie op doen? Kijk dan wat mijn opdrachtgevers tot nu toe over me geschreven hebben en tot slot kun je hier vinden hoe je een recensie achterlaat.

Recensies als onderdeel van je internet marketing strategie ultima modifica: 2017-06-08T20:00:26+00:00 da Robin Peek