Het is een warme zomerdag wanneer je door de straat loopt en posters van IJssalon De Heerlijkheid ziet hangen. Softijs, daar heb jij wel zin in! Je volgt de posters en eenmaal bij een gebouw aangekomen dat IJssalon De Heerlijkheid zou moeten zijn valt het je op dat de deur dicht is. Enigszins verbaasd besluit je op de deur te kloppen.

Je kijkt nog eens goed naar het huisnummer, 404. Net wanneer je nog een keer wilt kloppen fietst er iemand langs die naar je roept “Zoek je de IJssalon? Die zijn verhuisd hoor”.

Lekker is dat. Je bent dus al een klein half uur voor niets op zoek naar IJssalon De Heerlijkheid en in die tijd is jouw behoefte aan softijs alleen maar groter geworden.

Voor een dichte deur staan

Niemand vindt het leuk om voor een dichte deur te staan. Ditzelfde geldt in de online wereld. Toch gebeurt het daar heel erg vaak dat bezoekers van een website voor een dichte deur komen te staan.

Je hebt het zelf ook vast wel eens meegemaakt dat je op een link klikte en uiteindelijk een 404 pagina kreeg.

Zo’n 404 pagina is het resultaat dat je te zien krijgt wanneer je een URL in de adresbalk hebt ingevoerd (of deze is bijvoorbeeld in de adresbalk gekomen doordat je op een knop en/of link hebt geklikt) die niet (meer) bestaat.

Stel dat je bijvoorbeeld als URL www.nu.nl/deze-pagina-bestaat-niet in typt, dan krijg je de zogenaamde 404 pagina van Nu.nl te zien.

Nu is de kans erg klein dat de pagina www.nu.nl/deze-pagina-bestaat-niet ooit heeft bestaan maar het kan ook gebeuren dat je een URL probeert de bezoeken die in het verleden wel heeft gewerkt.

Zo kan het zijn dat een website heeft besloten een pagina te verwijderen. Wanneer zij enkel de pagina verwijderen zul je voortaan dus een 404 pagina te zien krijgen in plaats van hetgeen dat eerst op de pagina aanwezig was.

Je komt dan als het ware voor een dichte (digitale) deur te staan.

Onderhouden van je website is goed voor SEO

Google wil de allerbeste beleving aan haar gebruikers voorschotelen. Logischerwijs is het geen goede beleving wanneer een gebruiker van Google een zoekopdracht uitvoert, op een resultaat klikt en vervolgens een 404-pagina te zien krijgt.

Vanuit die gedachten bestraft Google een website wanneer deze veel 404-pagina’s heeft. Met andere woorden, het voorkomen van 404-pagina’s op je website helpt je beter te scoren in Google.

Zorg er dus voor dat bezoekers niet (of minimaal zo min mogelijk) voor een dichte deur komen te staan.

Hoe voorkom je 404-pagina’s?

Wanneer je al langere tijd een website hebt zul je veel URL’s over het internet verspreid hebben. Als je geluk hebt is het zelfs zo dat niet alleen jij URL’s van jouw website hebt verspreid maar bijvoorbeeld ook mensen die jouw website interessant vonden en hebben gedeeld via social media, e-mail, forums of misschien hun eigen website.

Stel dat jij bijvoorbeeld een pagina www.jouwwebsite.nl/dit-is-de-pagina hebt die ontzettend populair is en dus niet alleen door jou, maar ook door honderden andere mensen is gedeeld op allerlei platforms en kanalen op het internet. Wanneer jij op een gegeven moment besluit om de pagina te verwijderen zullen niet automatisch alle deelacties met daarin de URL worden aangepast of verwijderd.

Om toch te zorgen dat mensen niet voor een lege deur komen te staan kun je gebruik maken van zogenaamde redirects.

Wanneer we terug gaan naar ons voorbeeld waarin jij op zoek was naar een IJssalon zou de man op de fiets de rol van redirect op zich kunnen nemen. Dit zou hij kunnen doen door te roepen: “Zoek je de IJssalon? Die zijn verhuisd naar het dorp hiernaast. Spring maar achterop dan breng ik je even”.

In de praktijk is het zo dat je bij een redirect voor www.jouwwebsite.nl/dit-is-de-pagina aangeeft welke pagina je wilt tonen in plaats van de oorspronkelijke pagina die je dus hebt verwijderd.

Hierbij is het belangrijk dat je met zo’n redirect wel zorgt dat de pagina’s met elkaar in verband staan. Het zou vreemd zijn om iemand die op zoek is naar een IJssalon, naar een slager te brengen.

Logischerwijs is het niet exact dezelfde pagina (anders had het nog geen zin om de pagina te verwijderen) maar ze moeten wel met elkaar te maken hebben.

Een redirect van een pagina die je hebt verwijderd naar een andere, soortgelijke pagina, noemen we een 301 redirect.

Is het nou zo dat je een pagina verwijderd en gewoon echt geen andere pagina hebt die ermee in verband gebracht kan worden dan zul je gebruik moeten maken van een zogenaamde 401 redirect.

Een 410 redirect geeft Google duidelijk aan dat de betreffende pagina verwijderd is en niet meer terug zal komen. Op deze manier zal de betreffende pagina ook sneller uit de index van Google verwijderd worden en dus niet meer tevoorschijn komen in de resultaten van de zoekmachine.

Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer je als webshop een bepaald product niet langer opneemt in je assortiment of wanneer je een bepaalde dienst niet meer levert als ondernemer.

Naast de 301- en 410 redirect zijn er nog andere redirects. Deze redirects hebben te maken met de statuscode die een server naar een browser stuurt.

Wanneer een server de statuscode 200 naar een browser stuurt, weet een browser dat alles helemaal in orde is en de browser kan vervolgens de pagina ophalen van de server en tonen in de browser.

De statuscode 301 geeft een browser aan dat ze dus een andere pagina moeten ophalen dan dat de browser in eerste instantie dacht en de statuscode 410 geeft de browser aan dat er geen pagina opgehaald hoeft te worden, simpelweg omdat er geen pagina (meer) voor is.

Zo zijn er ook nog de statuscodes 404 (de statuscode die aangeeft dat een pagina niet gevonden kan worden), de statuscode 500, die de browser aangeeft dat er iets niet goed gaat tijdens het ophalen van de pagina, de statuscode 307 die aangeeft dat er tijdelijk een andere pagina opgehaald moet worden en nog enkele anderen.

Hoe gebruik je redirects?

We hebben het nu gehad over het belang van redirects en over enkele soorten redirects. Nu is het goed om te weten hoe je kunt werken met redirects.

Redirects gebruiken voor je website kan op meerdere manieren. In dit artikel bespreek ik er drie met je:

  1. Redirects maken met WordPress plugin Redirection
  2. Redirects maken met Yoast SEO Premium
  3. Redirects in je .htaccess bestand plaatsen

Redirects maken met WordPress plugin Redirection

Een van de voordelen van WordPress is het feit dat je gebruik kunt maken van plugins. Voor degene die ze nog niet kennen: een plugin voor WordPress kun je vergelijken met wat een app voor je smartphone is. Zo’n plugin helpt je jouw WordPress site een stukje extra functionaliteit te geven.

Wanneer je in de backend van WordPress naar Plugins gaat en vervolgens kiest voor Nieuwe Plugin kun je zoeken naar Redirect. Een van de eerste resultaten is de plugin Redirection.

De plugin Redirection is, zoals de naam al doet vermoeden, speciaal gemaakt om redirects te maken, te beheren en te analyseren.

Een redirect maken is hier zo simpel als het invoeren van de oude URL, de URL waar deze naar toe moet leiden en het aangeven wat voor soort redirect je wilt gebruiken.

Bij source URL geef je de oude URL in en bij Target URL de nieuwe

Naast het aanmaken van een relatief simpele 301 redirect kun je met Redirection ook complexe redirects aanmaken. Hierbij moet je denken aan het verwijzen van www.jouwwebsite.nl/blog/.* wat ervoor zal zorgen dat alles achter /blog doorverwezen zal worden. Denk aan iets als /blog/categorie1/, /blog/categorie2/ etc.

Redirection is een erg uitgebreide plugin maar is zeker gebruiksvriendelijk genoeg om zonder veel kennis simpele, maar belangrijke, redirects uit te voeren.

En ook niet verkeerd, Redirection is helemaal gratis.

Redirects maken met Yoast SEO Premium

In de populaire Yoast SEO Premium plugin zit een redirect tool die vergelijkbaar is met de plugin Redirection. Nu is het zo dat er een gratis versie van Yoast SEO beschikbaar is, maar daar zit deze functie niet in.

De betaalde versie, Yoast SEO Premium, kost € 79,- en heeft los van de redirect functionaliteit nog enkele andere voordelen ten opzichte van de gratis versie.

Het volgende gedeelte uitleg over de functionaliteit komt uit mijn Yoast SEO Premium Handleiding:


“Ga in de backend van je WordPress website naar Yoast en klik daar op Redirect.

Om een redirect toe te voegen klik je eerst in het dropdown menu op het type redirect dat je wilt toevoegen en vervolgens geef je in het veld Oude URL de oude URL op en bij URL de nieuwe.

Je hoeft hier alleen maar gebruik te maken van de zogenaamde slug. Dat is het stuk dat achter je domeinnaam komt.

Stel we willen www.jouwwebsite.nl/oud naar www.jouwwebsite.nl/nieuw redirecten dan hoeven we in het veld Oude URL alleen /oud in te vullen en in het veld URL alleen /nieuw

Klik vervolgens op de blauwe knop Redirect toevoegen en je krijgt een bevestiging en ziet de redirect vervolgens in het onderstaande overzicht staan.

In dit overzicht kun je redirects eventueel bewerken en verwijderen.”

Zoals eerder aangegeven zijn Redirection en de redirect functie van Yoast met elkaar te vergelijken wat betreft gebruiksvriendelijkheid.

Binnen de Yoast Redirect functie is het ook mogelijk om met zogenaamde REGEX redirects te werken maar mocht je echt het diepe in willen gaan met redirects – en toch gebruik willen maken van een plugin – dan kun je beter voor Redirection gaan.

De plugin Redirection heeft namelijk ook allerlei handige functies om bijvoorbeeld je redirects overzichtelijk te houden (wanneer je een erg grote website hebt en misschien wel honderden redirects hebt).

Voor het normale gebruik zou ik je Yoast SEO Premium adviseren omdat deze wat betreft redirect functionaliteit dan genoeg is én je er nog een hoop andere SEO optimalisatie tools bij krijgt.

Redirects in je .htaccess bestand plaatsen

Naast het gebruik van een WordPress plugin is het ook mogelijk om je redirects direct in het zogenaamde .htaccess bestand te plaatsen.

Een .htaccess bestand is een bestand dat je terug kunt vinden in de zogenaamde root van je website, op de server. Met andere woorden, dit bestand staat op het hoogste niveau van je website.

Wanneer je WordPress gebruikt, staat deze dus in dezelfde map als bijvoorbeeld de mappen wp-admin, wp-content en wp-includes.

Het .htaccess bestand is een bestand dat alle in- en uitgaande verbindingen met betrekking tot je website regelt. Een website heeft niet per definitie een .htaccess bestand. Mocht jouw website wel een .htaccess bestand hebben dan kun je deze dus vinden in de hoofdmap op jouw FTP-server.

Een .htaccess bestand heeft officieel gezien geen naam, .htaccess is namelijk een zogenaamde extensie. Zoals je bijvoorbeeld ook .JPG hebt voor afbeeldingen, .doc voor tekstbestanden en .mp3 voor audio.

Stel dat je bepaalde IP-adressen geen toegang wil geven tot een specifieke pagina dan kun je dit regelen in .htaccess. Maar bekender zijn de redirects die je vanuit .htaccess kunt regelen.

Belangrijk:

Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met een .htaccess bestand doe je er goed aan om dit op een demo website te doen en om een goede, volledige backup te hebben.

Aangezien er in het .htaccess bestand geregeld kan worden wie er wel en geen toegang hebben tot je website, kan het zo zijn dat je per ongeluk jezelf buitensluit.

De kans dat dit gebeurt is klein en dit is dan ook vaak op te lossen door enkel het .htaccess bestand te verwijderen van je server, maar zorg ervoor dat je weet waar je mee bezig bent.

Help! Ik heb geen .htaccess bestand

Wanneer je gebruik maakt van WordPress zul je hoogstwaarschijnlijk een .htaccess bestand hebben. Mocht je ‘m zelf niet kunnen vinden dan kun je even aan je hostingpartij vragen of zij met je meekijken en in het ergste geval kun je ‘m zelf maken.

Dat klinkt veel spannender dan dat het is. Je opent de standaard tekstverwerker van je computer, opent een nieuw, leeg bestand en slaat deze vervolgens op met de naam htaccess.

Hoogstwaarschijnlijk zal je computer het bestand nu opslaan met de bestandsnaam htaccess.txt of iets soortgelijks.

Ga naar de plek waar je computer het bestand heeft opgeslagen en wijzig de naam naar .htaccess

Je computer zal nu waarschijnlijk aangeven dat dit geen geldige bestandsnaam is maar kies ervoor om het toch op deze manier op te slaan.

Als dit gelukt is kun je het .htaccess bestand in de root van je website plaatsen. Dit doe je door verbinding te maken met de server waar je website op staat. Hiervoor kun je een FTP Cliënt gebruiken of bijvoorbeeld een Filemanager van je hostingpartij.

Mocht het wijzigen van de naam nog niet gelukt zijn, plaats dan ook het bestand als htaccess.txt, of iets dergelijks, in de root en pas dan de naam aan naar .htacccess zodra het bestand op de server staat.

De map (de root van je website) waar je het bestand in moet plaatsen is per hostingpartij verschillend. Meestal is het iets als httpsdocs, public_html of bijvoorbeeld jouwwebsite.nl. Mocht je hier niet uitkomen, neem dan even contact op met je hostingpartij.

De daadwerkelijke redirect plaatsen in het .htaccess bestand

Om een een redirect in jouw .htaccess bestand te plaatsen maak je dus verbinding met je FTP server en zoek je naar het .htaccess bestand. Deze kun je vervolgens downloaden naar je computer en openen met een tekstbewerker.

Standaard zal er in een .htaccess bestand van een WordPress website de volgende tekst staan:

Voorbeeld van een .htaccess bestand van een WordPress website

Een redirect van de ene pagina naar de andere pagina geef je met de volgende regel aan in een .htaccess bestand:

Redirect 301 /oud/ http://www.jouwwebsite.nl/nieuw

Hier geef je dus eerst aan om wat voor Redirect het gaat, namelijk om een Redirect 301 daarna geef je de slug van de oude pagina in met /oud/ en daarachter zet je het complete adres van de pagina waar naar toe verwezen moet worden.

Dus stel jouw oude pagina is www.jouwwebsite.nl/oude-pagina en deze wil ik doorverwijzen naar www.jouwwebsite.nl/nieuwe-pagina dan zet ik de volgende regel in mijn .htaccess bestand

Redirect 301 /oude-pagina/ https://jouwwebsite.nl/nieuwe-pagina

Bovenstaand voorbeeld gaat er vanuit dat je een SSL certificaat gebruikt, aangezien ik https gebruik en geen http.

Een URL verwijderen met een redirect 410

Wanneer je een URL wilt verwijderen van je website kun je gebruik maken van de redirect 410 in je .htaccess bestand.

Hiervoor hoef je alleen aan te geven wat voor redirect je wilt en om welke pagina het gaat.

redirect 410 /oude-pagina/

Bovenstaande regel zal er dus voor zorgen dat https://www.jouwwebsite.nl/oude-pagina voortaan een 410 code aan Google communiceert waardoor Google weet dat de pagina verwijderd is en niet meer terug komt. Dit zal ervoor zorgen dat de URL sneller uit de index van Google verwijderd zal worden.

Wanneer je de gewenste redirects in het .htaccess bestand hebt geplaatst sla je het bestand op en zullen ze direct van toepassing zijn.

Conclusie

Om je website goed te onderhouden is het belangrijk om niet langer bestaande URL’s op de juiste manier door te verwijzen of om duidelijk aan te geven dat de URL niet meer bestaat.

Dit is beter voor de ervaring van bezoekers van je website en daarmee direct ook beter voor je status richting Google. Wanneer je teveel 404’s (dichte deuren) op je website hebt, geef je hiermee een signaal af richting Google dat je jouw website niet goed onderhoud.

Gelukkig zijn er meerdere manieren om dit probleem op te lossen. Je dient hiervoor te werken met zogenaamde redirects.

Met de gratis plugin Redirection kun je gemakkelijk en gebruiksvriendelijk redirect aanmaken in de backend van je WordPress website.

Met Yoast SEO Premium is het weliswaar een betaalde uitbreiding van de gratis Yoast SEO Plugin maar het voordeel is dat je dan meer dan alleen de redirects krijgt om je website te optimaliseren voor Google.

Mocht je liever geen plugin gebruiken dan kun je aan de slag met redirects in je .htaccess bestand.

Hoe ga jij aan de slag met het redirecten van niet (langer) bestaande URL’s?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.