Iedereen maakt graag gebruik van quickwins, tips, tools en trucs om iets sneller of makkelijker gedaan te krijgen. Vandaag geef ik jullie twee van dit soort handigheden die ik vaak gebruik voor mijn eigen zoekmachine optimalisatie werkzaamheden.

Met onderstaande tips kun je gemakkelijker en sneller tot goede SERP’s (Search Engine Result Page) komen.

seomofo.com/snippet-optimizer.html

De website zelf is enorm verouderd en het laatste artikel van seomofo.com dateert alweer van 15 juli 2012 maar de Snippet Optimizer is nog steeds ontzettend actueel.

Zoals je wellicht weet is het optimaliseren van je SERP’s (Search Engine Result Page) een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Met een goede paginatitel, zoekmachine vriendelijke URL en uitdagende meta-beschrijving kun je het verschil maken tussen jou en je concurrentie. 

Nu is het zo dat Google een limiet heeft met betrekking tot paginatitels en meta-beschrijvingen. Vaak zeggen we dat paginatitels niet langer dan 70 karakters mag zijn en de meta-beschrijving niet langer dan 156 karakters.

Het probleem is echter dat Google het limiet niet berekent op het aantal karakters maar op het aantal pixels. Aangezien bijvoorbeeld een hoofdletter ‘W’ breder is dan een hoofdletter ‘I’, is het erg moeilijk om aan te geven hoeveel karakters je in je paginatitel en/of meta-beschrijving kunt opnemen.

Met de gratis, handige Google SERP Snippet Optimization tool van seomofo.com kun je jouw paginatitels, URL’s en meta-beschrijving als het ware testen om te zien hoe deze er uit zouden komen te zien in de daadwerkelijke zoekresultaat-pagina’s van Google.

In het bovenstaande invoerveld Title, geef je simpelweg de titel in zoals je deze aan je pagina zou geven. Het invoerveld daaronder Description is bedoeld voor je meta-beschrijving en daaronder kun je een zoekmachine vriendelijke URL kwijt in het veld URL.

Aan de rechterkant heb je nog vier checkboxes om bijvoorbeeld de Google SERP Simulator te activeren, een Rich Snippet Text of Date toe te voegen. Je kunt ook specifieke woorden vet drukken, zoals zou gebeuren wanneer iemand een zoekterm ingeeft die voorkomt in jouw paginatitel, URL, en/of meta-beschrijving.

Ga zelf aan de slag met de Google SERP Snippet Optimization tool van seomofo.com en zorg voor SERP’s waar door potentiële bezoekers, bezoekers worden!

site:jouwwebsite.nl

Ik merk van heel veel website eigenaren dat zij zelf eigenlijk niet precies weten wat er allemaal op het internet staat aan pagina’s van hun website.

Dat klinkt misschien gek, je zult misschien denken “Je publiceert toch zelf de pagina’s van je website?”. Dat klopt maar bij veel systemen, waaronder WordPress, maak je veel archiefpagina’s, auteurspagina’s etc. aan zonder dat jij je er bewust van bent.

Het grote nadeel hiervan is dat je pagina’s in Google hebt staan die niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en zolang jij niet weet dat ze bestaan is de kans ook klein dat je ze gaat optimaliseren.

Gelukkig kun je met een vrij eenvoudig trucje snel zien welke pagina’s, van jouw website, Google heeft opgenomen in zijn index. Je gaat simpelweg naar google.nl en typt in de zoekbalk: site:jouwwebsite.nl (waar je logischerwijs jouwwebsite.nl vervangt door de URL van jouw eigen website.)

Wanneer je nu op Enter drukt krijg je een willekeurig overzicht van alle pagina’s die Google in zijn index heeft van jouw website.

Los van het feit dat je meteen kunt zien welke pagina’s er allemaal op het internet te vinden zijn van jouw website kun je meteen kijken of jouw paginatitels, URL’s en meta-beschrijvingen misschien wat aandacht nodig hebben.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.