Er is van alles te vinden en te koop op het internet. Het is dus absoluut niet vanzelfsprekend dat mensen ervoor kiezen om naar jouw website te gaan en niet naar die van een concurrent.

Als het je gelukt is om mensen naar jouw website toe te krijgen ben je er nog niet. Een doel van je website kan zijn om contactaanvragen binnen te ontvangen of om bestellingen binnen te krijgen.

Of mensen ook daadwerkelijk contact met je opnemen of iets bestellen uit je webshop heeft met veel factoren te maken. Een belangrijke factor is het feit of de bezoeker jouw website vertrouwd.

We hebben het al makkelijker

Vandaag de dag is het de normaalste zaak van de wereld dat we eten, kleding, meubilair en noem het maar op wat nog meer thuis laten bezorgen.

We hebben alleen al in Nederland voor 20,16 miljard euro online gewinkeld in 2016.

Misschien kun je het je niet eens meer voorstellen maar twintig jaar geleden gingen we nog gewoon de deur uit om al deze producten aan te gaan kopen.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat de eerste webshop ontzettend veel moeite heeft moeten doen om vertrouwen te winnen bij de bezoekers.

Los van het feit dat je jouw naam op het internet nog moest opbouwen moest je mensen er ook van weten te overtuigen dat ze de bestelde producten ook daadwerkelijk gingen ontvangen.

In Nederland begon Wehkamp in 1999 met een webshop. Kun jij je nog herinneren dat de Wehkamp catalogus bestond?

Vergelijk het met de offline wereld

Net als in in een fysieke winkel zal een bezoeker van jouw website geen zaken met je willen doen als hij geen goed gevoel heeft bij jouw onderneming.

Wanneer ik zelf iets nodig heb is de kans veel groter dat ik een winkel binnenstap waar ik eerder ben geweest of waar ik in ieder geval eerder van heb gehoord dan dat ik een compleet vreemde winkel binnenstap.

Ditzelfde gedrag vertoon ik op het internet. Ik weet van mezelf dat ik altijd naar een paar vaste websites toe ga om te kijken of zij het product hebben dat ik zoek.

Stel dat ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een camera dan is ga ik bijna automatisch eerst kijken op coolblue.nl

Ik weet van coolblue.nl namelijk dat het een grote onderneming is en ik heb tot nu toe ook veel goede ervaringen met het bedrijf.

Hoe zorg je voor vertrouwen op je website?

Er zijn gelukkig veel manieren waarop je het vertrouwen in jouw website kunt vergroten. De meeste manieren zijn niet moeilijk.

Om hiermee aan de slag te gaan doe je er goed aan om jezelf te verplaatsen in een bezoeker die op jouw website komt en nog nooit eerder van jouw website of onderneming heeft gehoord.

Onderbouw je USP’s

USP is de afkorting van Unique Selling Point. Ik ben een groot voorstander van USP’s. Door deze kenmerken te tonen aan je bezoekers kun je aangeven wat jouw onderscheidt van jouw concurrentie.

Een USP kan bijvoorbeeld zijn “De grootste leverancier van sleutelhangers” of “Supersnelle levering” deze USP’s wekken enorm veel vertrouwen op bij bezoekers van je website.


Onbewust kan dit ook tot wantrouwen leiden wanneer je deze kenmerken wel over tafel gooit maar ze niet onderbouwd.

Zorg er dus voor dat je bij een USP als “De grootste leverancier van sleutelhangers” minimaal kunt aangeven hoeveel soorten sleutelhangers je hebt en bij een USP als “Supersnelle levering” moet je natuurlijk laten weten hoe snel dat dan is? Tot hoe laat kan ik bestellen zodat ik het de volgende dag binnen heb?

De USP’s van IKEA zijn kort maar krachtig en worden visueel bijgestaan door iconen: “Bij je thuis bezorgd vanaf € 4,99”, “Online bestellen, ophalen in de winkel”, “365 dagen retourgarantie (FAMILY Leden onbeperkt”).

De onderbouwing van elke USP kun je vinden door op de USP te klikken.

Je gaat dan naar een pagina die de betreffende USP uitlicht en je er meer informatie over geeft.


Laat zien wie je bent

Een van de nadelen van het internet is, zeker voor de mensen die niet zijn opgegroeid met het internet, dat je geen gezichten kunt zien van de mensen van wie je aan het kopen bent in een webshop.

Zeker bij grotere aankopen willen mensen weten met wie zij zaken doen. Wanneer je iemand recht in de ogen kunt aankijken hebben we het gevoel dat we kunnen aanvoelen of iemand te vertrouwen is.

Dit gevoel kun je enigszins oproepen bij bezoekers door foto’s te plaatsen van de mensen achter de onderneming.

Dit soort foto’s zou je op een pagina kunnen plaatsen waarop je meer verteld over de visie van de onderneming en de medewerk(st)ers maar je ziet dit soort foto’s ook vaak terug komen op servicepagina’s

Neem wel even de tijd en de moeite om echte foto’s van jou en je werknemers te maken en kies niet voor de makkelijke weg door stockphoto’s te gebruiken.

Gebruik keurmerken en logo’s

Om fraude en slechte ervaringen op het internet tegen te gaan zijn er verschillende soorten keurmerken in het leven geroepen.

Zo kun je als webshop lid worden van Thuiswinkel Waarborg. Als je er op gaat letten zul je zien dat je dit waarborg keurmerk op verschillende webshops tegenkomt.

Om als webshop het Thuiswinkel Waarborg keurmerk op je website te mogen plaatsen moet je voldoen aan 35 kwaliteitsnormen.

Zo moet je onder andere duidelijk op je website communiceren wie je bent (bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres, KvK- en BTW nummer tonen), kunnen garanderen dat gegevensoverdracht veilig plaatsvindt en je moet kunnen aantonen dat je het e-mailadres van de klant enkel zal gebruiken voor strikt noodzakelijke doeleinden.

De complete lijst met toelatingseisen kun je terugvinden in de algemene voorwaarden van Thuiswinkel Waarborg

Naast Thuiswinkel Waarborg heb je onder andere nog Webshop Keurmerk en Qshops webwinkel keurmerk.

Wanneer je geïnteresseerd bent in een keurmerk voor jouw webshop dan zou ik je willen aanraden alleen naar deze drie partijen te kijken.

Dit zijn namelijk de enige drie keurmerken welke zijn aangesloten bij de Consumentenbond.

Daarnaast is het goed om te weten dat in principe iedereen een keurmerk mag beginnen.

Aangezien een keurmerk niet gratis is en wel erg veel waarde kan hebben, doe je er dus goed aan om van te voren goed te bekijken van welk keurmerk jij lid wil worden.

Wat is het voordeel van een keurmerk?

Juridisch gezien hoeft een keurmerk niets te betekenen. Een webshop zonder keurmerk kan minstens zulke goede producten of dienstverlening leveren als een webshop met een keurmerk.

Marketingtechnisch gezien kijken mensen toch naar keurmerken.

Misschien dat je zelf ook wel eens op een onbekende webshop terecht bent gekomen waar je een product zag dat je graag wilde bestellen maar je voelde je niet zeker genoeg om de bestelling te plaatsen.

De kans is vrij groot dat je toen hebt gekeken of de webshop een keurmerk had. Wanneer die webshop een van de hier boven beschreven keurmerken (of in ieder geval een keurmerk) had, jij tot aankoop bent over gegaan.

Herkenbare logo’s voor vertrouwen

Naast keurmerken doe je er goed aan om visueel aan te tonen op welke manier mensen kunnen betalen en hoe de eventuele producten worden verzonden.


Veel mensen zijn bekend met iDeal en vinden dit een prettige manier om te betalen. Het wekt dus vertrouwen als zij weten dat zij op jouw webshop kunnen betalen met iDeal.

PostNL, DHL en UPS zijn bekende transportbedrijven. Het logo van een deze bedrijven wekt dus vertrouwen op.

Maak je voorwaarden leesbaar

Algemene voorwaarden zijn een belangrijk onderdeel van elke onderneming.

In je algemene voorwaarden neem je op welke regels en plichten er gelden voor jou en voor je klanten.

Over het algemeen worden algemene voorwaarden pas echt gelezen wanneer er iets aan de hand is.

Zelf lees ik zelden algemene voorwaarden. Dit heeft er vooral mee te maken dat 99 van de 100 algemene voorwaarden in ontzettend saaie, juridische taal is geschreven.


Maar dat algemene voorwaarden zo weinig worden gelezen betekent niet dat er weinig mensen naar kijken.

Er zijn namelijk wel degelijk mensen die, voor een aankoop, snel door de algemene voorwaarden heen scrollen om te kijken of ze iets opvalt.

Zorg er dus voor dat jouw algemene voorwaarden duidelijk en leesbaar zijn.

Coolblue geeft hiervoor het beste voorbeeld met hun algemene voorwaarden in duidelijk geschreven taal

Gebruik een beveiligde verbinding

We hebben allemaal ontzettend veel waardevolle informatie en bestanden van en over ons zelf op het internet staan.

Bewust of onbewust kunnen we ons dus best zorgen maken dat deze gegevens en bestanden bij andere mensen in handen komen.

Zeker wanneer je op een website je betaalgegevens moet invoeren geeft het veel vertrouwen wanneer je weet dat de verbinding, waarover je deze gegevens verstuurd, beveiligd is.

Officieel gezien ben je wettelijk verplicht om persoonsgegevens te beveiligen als onderneming zijnde.

Je kunt jouw website voorzien van een beveiligde verbinding door een SSL Certificaat aan te schaffen en te installeren.

Wanneer je een SSL Certificaat hebt geïnstalleerd zal alle data die jouw website binnenkrijgt en alle data die jouw website verstuurd versleuteld worden.

Je kunt zien of een website een beveiligde verbinding heeft door te kijken in de adresbalk van jouw browser.


Websites met een SSL Certificaat worden in Google Chrome getoond met een groen hangslotje en er staat https:// voor de domeinnaam in plaats van http://

In mijn artikel SSL voordelen voor zoekmachine optimalisatie kun je lezen dat het een SSL certificaat nog meer voordelen heeft.

Zorg dat je makkelijk bereikbaar bent

Makkelijk benaderbaar zijn is een enorm teken van vertrouwen. Het laat namelijk zien dat je niets te verbergen hebt.

Daarnaast is het voor bezoekers van jouw website fijn om eventuele vragen snel en persoonlijk beantwoord te krijgen.

Communiceer dus duidelijk hoe en wanneer mensen jou het best kunnen bereiken.

Zeker wanneer een doel van jouw website is om mensen contact met je op te laten nemen kun je bijvoorbeeld jouw telefoonnummer sticky maken in de header

Geef meerdere contactmogelijkheden

Door het telefoonnummer duidelijk te communiceren geef je mensen de mogelijkheid om snel telefonisch contact op te nemen maar misschien dat jouw bezoekers wel liever een e-mail sturen.

Zorg er altijd voor dat meerdere contactmogelijkheden geeft. Denk aan:

  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Postadres
  • Facebook Messenger
  • WhatsApp
  • Skype
  • Chat


Hierbij is het wel belangrijk dat je de aangeboden manieren ook daadwerkelijk kunt aanbieden.

Ben jij bijvoorbeeld ZZP’er dan kan ik me goed voorstellen dat het je niet gaat lukken om alle bovenstaande kanalen te onderhouden.

Wees dan niet te enthousiast en biedt deze mogelijkheden ook niet aan. Je kunt beter minder contactmogelijkheden aanbieden waarbij je sneller en beter kunt reageren.

Anders loop je het risico dat je pas na enkele uren of zelfs dagen kunt reageren.

Welke contactmogelijkheden moet ik aanbieden?

Welke contactmogelijkheden jij moet inzetten is onder andere afhankelijk van je branche en doelgroep.

Voor een vrij grote doelgroep is het op het moment interessant om via WhatsApp te communiceren.


Maar wanneer jij begrafenisondernemer bent kan ik me heel goed voorstellen dat jouw doelgroep liever telefonisch contact heeft.

Kijk dus goed naar je doelgroep en bepaal aan de hand daarvan op welke manier zij het liefst met jou in contact willen komen.

Toon eerdere tevreden klanten

Ik heb je in mijn tweede internet marketing podcast al verteld wat het belang van recensies zijn in je internet marketing strategie.

Daarna heb ik er zelfs nog het artikel Recensies als onderdeel van je internet marketing strategie gepubliceerd dus het kan niet als verrassing komen dat recensies ontzettend belangrijk zijn voor je internet marketing succes.

75% van de online consumenten leest recensies om te beslissen of zij over gaan tot kopen of niet


Zelf kijk ik ook naar de ervaringen van eerdere klanten wanneer ik op zoek ga naar een bepaald product of een dienst.

Maar bezoekers kijken niet alleen naar verhalen over het specifieke product zij zijn ook benieuwd naar de ervaringen met het betreffende bedrijf of in dit geval met de website of webshop.

Een product kan nog zo goed zijn maar als het bedrijf dat het product levert niet goed bereikbaar is, niet vriendelijk is of de afspraken niet nakomt dan ga ik toch echt liever op zoek naar een andere aanbieder.

Door de ervaringen van eerdere klanten op je website te tonen kun je onder andere jouw USP’s onderbouwen.

Beide recensies die worden getoond op de voorpagina van Tools for Talents gaan over de dienstverlening en niet over de producten. Hierdoor wekken de recensies vertrouwen in de webshop

Zelf heb ik een aparte pagina waar je recensies kunt lezen die eerdere opdrachtgevers over me hebben geschreven.

Conclusie

Een succesvolle website heeft bezoekers die vertrouwen hebben in de website. Bezoekers met vertrouwen zullen namelijk veel eerder contact met je opnemen of producten bestellen.

Je kunt het vertrouwen in jouw website onder andere vergroten door keurmerken, logo’s en recensies op je website te plaatsen.

Zorg er daarnaast altijd voor dat je goed en makkelijk te benaderen bent en dat je gebruik maakt van een beveiligde verbinding om de gegevens van jouw bezoekers veilig te stellen.

Heb jij nog tips om het vertrouwen van je bezoekers te verhogen of zijn er specifieke punten waar jij naar kijkt wanneer je twijfelt om op een onbekende webshop iets te bestellen?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.