Meta Tags, het is een term die je vast wel eens voorbij hebt zien komen maar ik kan me goed voorstellen dat je zo 1,2,3 niet weet waar ik het over heb. Meta Tags zijn als het ware stukjes code die bepalen wat bijvoorbeeld Google, Facebook, Twitter en andere platformen tonen voor een specifieke URL.

Met de website metatags.io kun je deze Meta Tags schrijven, een voorbeeld bekijken en eventueel direct de benodigde code kopiëren.

Wil je meer weten over wat Meta Tags en voorvertoningen precies zijn? Lees dan rustig verder. Weet je al wat het zijn maar wil je meer weten over hoe je ze kunt maken en gebruiken? Gebruik dan de inhoudsopgave.

Inhoudsopgave

  1. Wat zijn Meta Tags?
  2. Wat zijn voorbeeld vertoningen?
  3. Voorbeeldvertoningen maken met metatags.io
  4. Wat heb ik aan voorbeeld vertoningen?
  5. Hoe gebruik ik Meta Tags in WordPress?
  6. Yoast SEO Premium vs. Meta Tags voor WordPress

Wat zijn Meta Tags?

Een Meta Tag is een beschrijving van, in dit geval, een specifieke pagina op het internet. Zo heeft deze pagina de volgende Meta Tags voor Google:

  • Titel
  • URL
  • Omschrijving

In de praktijk betekent dit dat, wanneer deze pagina in de zoekresultaten van Google verschijnt, dit er als volgt uit ziet:

Maar niet alleen Google werkt met Meta Tags, social media platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest werken hier bijvoorbeeld ook mee.

Een groot verschil tussen de vertoningen van Google en die van social media (bijvoorbeeld die van Facebook, bovenstaand voorbeeld) is dat de Meta Tags van social media ook een afbeelding toestaan.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Wat zijn voorbeeld vertoningen?

Een voorbeeld vertoning is niets meer of minder dan een voorbeeld van een vertoning. Een vertoning kan in dit geval een vertoning in de zoekresultaten van Google zijn maar bijvoorbeeld ook een vertoning op Facebook.

Zo’n voorbeeld vertoning geeft je dus de mogelijkheid om te bekijken hoe de vertoning er op een specifieke plek uit komt te zien voor je hem daadwerkelijk publiceert.

Facebook toont een vertoning nadat je een URL in je status update hebt gezet

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Voorbeeld vertoningen maken met metatags.io

Weet je al wat Meta Tags zijn maar ben je op zoek naar een goede tool om voorbeeld vertoningen te maken? Dan ben je bij metatags.io aan het goede adres!

Deze gratis tool is te vinden op https://metatags.io en werkt heel gebruikersvriendelijk.

Onderstaande schermafbeelding is wat je te zien krijgt wanneer je naar https://metatags.io gaat.

  1. In het eerste veld staat standaard https://metatags.io ingevuld maar dit kun je wijzigen. De URL die je hier invult zal ook te zien zijn in de Preview bij nummer 6.
  2. Bij Image kun je een afbeelding uploaden (je kunt er ook een afbeelding naar toe slepen). Dit is de afbeelding die te zien zal zijn bij, bijvoorbeeld Facebook.
  3. Bij Title kun je de titel ingeven. In het geval van Google is dit de zogenaamde Paginatitel.
  4. In het veld Description geef je de omschrijving in. Voor Google zou dit de meta omschrijving zijn.
  5. Aan de linkerkant van de pagina kun je, bij Channels, aangeven voor welke kanalen je een voorbeeld vertoning wilt zien. Je klikt simpelweg op het betreffende icoon.
  6. Bij Preview krijg je de voorbeeld vertoningen te zien. Afhankelijk van welke kanalen je hebt geselecteerd zie je hier een of meerdere voorbeeld vertoningen.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Wat heb ik aan voorbeeld vertoningen?

Misschien vraag je je af wat je aan voorbeeld vertoningen hebt. Met zo’n voorbeeld op metatags.io heb je immers nog geen daadwerkelijke Meta Tags aan je pagina toegevoegd.

Zelf gebruikte ik voorheen vooral de Snippet Optimization Tool van SEOmofo om een beetje te kunnen experimenteren met paginatitels en meta omschrijvingen.

Het klopt inderdaad dat je hiermee nog geen daadwerkelijke paginatitel en meta omschrijving aan je pagina hebt toegevoegd maar juist daarom kun je er even mee experimenteren.

Je kunt hier dus even mee kijken hoe het er uit ziet in het echt zonder dat je de daadwerkelijke meta tags al het internet op slingert.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Hoe gebruik ik Meta Tags in WordPress?

Vreemd genoeg heeft WordPress zelf geen standaard mogelijkheid om meta tags aan pagina’s toe te voegen.

Nu is je misschien opgevallen dat er op metatags.io een knop met de tekst Generate Meta Tags te vinden is maar ik weet niet of je daar heel vrolijk van gaat worden.

Wanneer je op Generate Meta Tags klikt opent een pop-up venster met de HTML code die je nodig hebt om de, door jouw geschreven meta tags te gebruiken op je website.

Om dit daadwerkelijk te gebruiken zul je deze code moeten kopiëren (klik op </> COPY en vervolgens in het HTML of PHP bestand van de betreffende pagina moeten plakken.

Als je hier geen ervaring mee hebt zal dit als een hoop abracadabra op je over komen. Geen paniek.

Rechts boven in metatags.io, boven de knop Generate Meta Tags vind je nog een knop. Op deze knop staat WordPress Meta Tags.

*Op het moment van schrijven staat er SALE 50% OFF bij, wees er dus snel bij als je deze plugin wilt aanschaffen*

De maker van deze website heeft namelijk een WordPress Plugin ontwikkelt waarmee je, binnen WordPress, dezelfde voorbeeld vertoningen kunt maken als op de website.

Het grote voordeel daarbij is natuurlijk dat je deze voorbeeld vertoningen direct ook echt als meta tags kunt gebruiken voor je pagina’s en berichten.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de plugin dan kun je de plugin aanschaffen voor $ 49,00. Als je de kortingscode LAUNCH gebruikt krijg je nog $ 20,00 korting waardoor je uiteindelijk slechts $ 29,00 betaald.

Voor ongeveer € 25,- kun je dan dus binnen je WordPress website bepalen hoe jouw URL’s in de zoekresultaten van Google verschijnen en hoe ze eruit komen te zien wanneer deze worden gedeeld op Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Slack.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Yoast SEO voor WordPress vs. Meta Tags

Wanneer je gebruik maakt van de Yoast SEO Plugin voor WordPress is je misschien al eerder opgevallen dat je hiermee ook de mogelijkheid hebt om Meta Tags te maken.

Sterker nog, de kans is groot dat de grootste reden om Yoast te gebruiken het feit is dat je hiermee je paginatitel, slug en meta omschrijving voor Google kunt regelen.

Wat veel mensen niet weten is dat je met Yoast Premium ook voorbeeld vertoningen van social media kanalen kunt bekijken.

Met de premium versie van Yoast SEO kun je namelijk in de Yoast SEO Metabox klikken op Sociaal en daar vervolgens een afbeelding, titel en omschrijving invoeren voor zowel Facebook als Twitter.

Aangezien Facebook en Pinterest beide gebruik maken van zogenaamde Open Graph metadata zal Pinterest ook de meta tags gebruiken die je voor Facebook hebt ingevoerd.


Hoger in Google?

Download gratis mijn Yoast SEO Plugin Handleiding voor WordPress


In die zin overlappen de functionaliteiten van Yoast SEO Premium en Meta Tags elkaar dus een beetje. Toch zijn beide plugins voor WordPress compleet verschillend.

Het hoofddoel van de Yoast SEO Premium plugin is namelijk het verbeteren van de zoekmachine vindbaarheid voor jouw website. Het kunnen schrijven en zien van voorbeelden van Meta Tags is hier slechts een onderdeel van.

Daarentegen heeft de Meta Tags plugin voor WordPress als hoofddoel je voor zoveel mogelijk kanalen op een zo’n makkelijk mogelijke manier Meta Tags te laten schrijven en zien.

Gaat het jou echt puur en alleen om het schrijven van Meta Tags voor zoveel mogelijk verschillende kanalen? Dan ben je beter af met Meta Tags.

Wil je jouw website hoger in Google krijgen en hiervoor onder andere gebruik maken van Meta Tags? Dan ben je beter af met Yoast SEO Premium.

Conclusie

Meta Tags mogen eigenlijk niet meer missen van je pagina’s.

Zoals je hoogstwaarschijnlijk weet hebben vooral paginatitels een grote invloed op de vindbaarheid van je pagina’s in de zoekresultaten van Google.

Daarnaast wil je natuurlijk zelf bepalen welke teksten en afbeeldingen er te zien zijn wanneer een URL van jouw website wordt gedeeld.

Gelukkig zijn er alleen al met Yoast SEO voor WordPress en Meta Tags voor WordPress twee goede en makkelijke tools om hiermee aan de slag te gaan.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.