Je hebt vast al wel eens gehoord van responsive. Alles en iedereen heeft tegenwoordig internet. Naar verwachting gaat dit alleen maar meer worden met de komst van The Internet of Things (ik zeg de komst van The Internet of Things maar eigenlijk zitten we er natuurlijk al midden in). Nu steeds meer apparaten op internet kunnen zijn er dus ook steeds meer apparaten die een website kunnen tonen in een browser. Het voordeel hierbij is dus dat jouw website toegankelijk is vanaf meerdere apparaten en dus voor meerdere mensen. Het probleem is wel dat elk apparaat zijn eigen verhoudingen heeft wat betreft beeldscherm.

Wat is responsive?

Bij het maken van een digitale grafische uiting kozen we vroeger voor een optimale verhouding. Een verhouding welke veel gebruikt werd door apparaten bijvoorbeeld de 16:9 verhouding. Tegenwoordig bestaan er zoveel apparaten met grote en kleine schermen dat het niet meer mogelijk is slechts voor enkele verhoudingen te ontwerpen. Het is nu zaak om te zorgen dat jouw grafische uiting zich aanpast aan het type apparaat waarop het tot uiting komt. Wanneer iets visueels zich automatisch aanpast aan de verhoudingen van het apparaat waarop het tot uiting komt, noemen we dit responsive.

Waarom is het zo belangrijk dat mijn website responsive is?

Er zijn twee belangrijke redenen waarom het essentieel is dat jouw website responsive en dus mobiel vriendelijk is.

  • Het gebruiksgemak van je bezoekers
  • Zoekmachine optimalisatie

Het gebruiksgemak van je bezoekers

Consumenten vinden het fijn dat zij op het moment zo’n groot aanbod aan apparaten hebben waarop zij op het internet kunnen surfen maar nog fijner vinden ze het wanneer de content die zij willen bekijken geoptimaliseerd is voor hun apparaat. In dit geval zegt een voorbeeld meer dan 1000 woorden.     Niet responsive Aan de linkerkant de website nu.nl bezocht met mijn iPhone 6 Plus, wanneer deze niet responsive zou zijn. Het beeld laat simpelweg de linker bovenkant van de pagina zien. Om door de pagina te kunnen navigeren moet je dus, in het geval van een iPhone, elke keer inzoomen en uitzoomen en op die manier tikken op de gewenste teksten en knoppen. Absoluut niet gebruiksvriendelijk dus. Wel responsive Aan de rechterkant zie je de website nu.nl zoals deze op het moment getoond wordt wanneer ik deze met Safari, op mijn iPhone 6 Plus bezoek. De website is automatisch aangepast aan de grootte van het scherm van mijn iPhone 6 Plus.

Een responsive website voor zoekmachine optimalisatie

Sinds 21 april dit jaar straft Google websites die niet mobiel vriendelijk (lees niet responsive) zijn door deze websites een Google Penalty te geven. Met een Google Penalty kom je uiteraard niet op de eerste pagina van de Google Zoekresultaten, laat staan op de nummer 1 positie. De reden is vrij simpel, een niet mobiel vriendelijke website (niet responsive) geeft niet de beste ervaring voor bezoekers. Zij willen een overzichtelijke pagina, waar eenvoudig te navigeren is.

Is jouw website mobiel vriendelijk?

Google heeft een gratis test online gezet waarmee je makkelijk en snel kunt controleren of Google jouw website beoordeeld als mobiel vriendelijk. Geef simpelweg de URL van jouw website in en klik op Analyseren na enkele seconden geeft Google aan of ze de ingevoerde URL als mobiel vriendelijk beschouwen of niet. Wanneer de website niet als mobiel vriendelijk beschouwd wordt geven ze aan wat je kunt doen om dit op te lossen.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.