Een sitemap helpt zoekmachines jouw website beter te begrijpen en je pagina’s sneller te vinden. Je doet zoekmachines dus eigenlijk een groot plezier door er een te maken en te uploaden. Toch zijn er nog veel eigenaren van websites die geen sitemap hebben ingediend bij zoekmachines. Als jij een van die website eigenaren bent of zelfs geen idee hebt waar ik het nu over heb, zit je helemaal goed bij dit artikel.

Ik ga je uitleggen wat een sitemap is, waarom het belangrijk is om een sitemap te hebben en natuurlijk hoe je er een maakt en upload naar Google.

Daar gaan we.

Wat is een sitemap?

Een sitemap kun je het best zien als een plattegrond van je website. Maar voor we daar verder op in gaan wil ik je vertellen dat er verschillende soorten sitemaps zijn.

  1. Een sitemap voor bezoekers van je website (HTML sitemap)
  2. Een sitemap voor zoekmachines (XML sitemap)


Een sitemap voor bezoekers van je website (HTML sitemap)

Een sitemap voor de bezoekers van je website is een pagina waarop alle pagina’s van jouw website staan in een logische volgorde. We noemen dit een HTML sitemap.

Het maakt het voor de bezoeker veel makkelijker en overzichtelijker om te vinden wat hij zoekt.

Vaak kun je de link naar zo’n sitemap vinden in de footer van de website. Helemaal onderaan de pagina.

De Rijksoverheid heeft ontzettend veel informatie op zijn website staan. Ze doen er dus goed aan om dat op zoveel mogelijk manieren overzichtelijk te maken voor hun bezoekers.

Net als de Rijksoverheid heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu ook ontzettend veel informatie op hun website staan. Zij verwijzen, ook in de footer, naar hun sitemap.

SEO voordeel van deze HTML sitemaps voor bezoekers

Dit soort sitemaps voor bezoekers hebben meerdere voordelen voor je zoekmachine optimalisatie.

  • Je website is overzichtelijker voor de bezoekers dus zullen zij een prettigere ervaring met jouw website hebben waardoor zij vaker op jouw website zullen komen. Dit geeft Google aan dat je een interessante website hebt.
  • Doordat je het zo makkelijk mogelijk maakt om de door hun gewenste content zo snel mogelijk te vinden zullen zij langer op jouw website blijven. Sessieduur is ook een belangrijk signaal richting Google.
  • Doordat je sitemap bestaat uit interne links maak je de kans groter dat bezoekers binnen jouw website blijven navigeren en interne links zijn een signaal richting Google

Moet mijn website een HTML sitemap hebben voor bezoekers?

Nee. Het is niet verplicht en het is ook niet zo dat je een slechte website hebt wanneer je geen sitemap hebt voor bezoekers.

Ik heb zelf ook, nog, geen sitemap voor bezoekers. Ik denk dat het op dit moment niet heel veel meerwaarde heeft omdat ik niet zoveel verschillende pagina’s op mijn website heb.

Als je een website hebt met enorm veel content en veel pagina’s (minimaal 100+) dan zou ik er zeker over nadenken om een sitemap voor je bezoekers te (laten) maken.

Hoe maak ik een HTML sitemap voor bezoekers?

Je kunt op meerdere manieren een HTML sitemap maken voor bezoekers.

Zo kun je de HTML sitemap zelf maken met, inderdaad, HTML. Maar wanneer je met WordPress werkt kun je het best de gratis plugin Simple Sitemap installeren.


Je kunt nu een pagina aanmaken binnen WordPress, die je bijvoorbeeld Sitemap noemt. Op deze pagina plaats je de short-code [simple-sitemap] en die pagina zal automatisch een HTML sitemap bevatten voor je bezoekers.

Met behulp van instellingen van Simple Sitemap kun je zelf kiezen welke pagina’s en bericht types er wel en niet opgenomen moeten worden in de sitemap.

Voor $ 34 kun je de Pro versie van Simple Sitemap aanschaffen waarmee je meer mogelijkheden hebt qua styling van de sitemap pagina.

Het grote voordeel van het gebruik van een plugin is dat je de sitemap niet zelf elke keer handmatig hoeft bij te werken wanneer er een nieuwe pagina op je website bijkomt.

Een sitemap voor zoekmachines (XML Sitemap)

Een sitemap voor zoekmachines noemen we een XML sitemap. Zo’n XML sitemap heeft dezelfde functie voor zoekmachines als een HTML sitemap voor de bezoekers van je website heeft.

De XML sitemap zorgt er namelijk voor dat zoekmachines een beter overzicht krijgen van welke content zij kunnen tegenkomen op jouw website en hoe zij daar komen.

Hiermee help je de zoekmachines dus om jouw website beter én sneller te crawlen. Zoekmachines vinden dit fijn omdat het ze simpelweg werk scheelt en jij zou dit fijn moeten vinden omdat dit betekent dat jouw content sneller in de zoekmachines te vinden is.

Een XML sitemap helpt de zogenaamde Google Bots de navigatie en structuur van je website sneller en beter te leren kennen

Moet mijn website een XML sitemap hebben?

Ja. Als je graag zoveel mogelijk bezoekers naar je website wil halen – wie wil dat nou niet – moet jou website een XML sitemap hebben.

Hoe maak ik een XML sitemap?

Ook zo’n XML sitemap kun je op meerdere manieren maken. Zo kun je ‘m handmatig maken of met een zogenaamde generator op internet.

Je kunt er tientallen vinden door een Google zoekopdracht uit te voeren naar XML Sitemap generator

Wanneer je WordPress gebruikt zou ik het nog makkelijker maken en gebruik maken van de Yoast SEO Premium Plugin.

Naast talloze andere SEO voordelen maakt de plugin namelijk ook een XML-sitemap voor je aan.


Hoger in Google?

Download gratis mijn Yoast SEO Plugin Handleiding voor WordPress


Ik zal niet flauw zijn en je hier ook nog een keer kort vertellen waar ie zit:

  1. Klik op het Yoast SEO icoon
  2. Klik op XML Sitemaps
  3. Klik op XML Sitemap achter de zin “You can find your XML Sitemap here:”

Als je klikt op XML Sitemap ga je naar de sitemap die, wanneer je de xml-sitemap van Yoast gebruikt, altijd te vinden is op www.domeinnaam.nl/sitemap_index.xml

Het uiterlijk van de XML sitemap die Yoast genereert is niet van belang. Het is eigenlijk alleen belangrijk voor zoekmachines dat zij de sitemap kunnen crawlen en indexeren.

Welke categorieën en pagina’s in jouw XML sitemap staan is natuurlijk afhankelijk van welke categorieën, bericht types en pagina’s jij op je website hebt.

XML Sitemap indienen bij Google

Oké hartstikke mooi, je hebt een XML sitemap! Maar jij zelf hebt daar eigenlijk weinig aan. We gaan de XML sitemap nu dan ook indienen bij Google zodat hun bots de sitemap kunnen gebruiken om jouw website sneller te crawlen en indexeren

Om jouw XML sitemap in te dienen bij Google heb je een Google Account nodig. Met dit Google Account kun je een account aanmaken bij Google Search Console en je website koppelen met Google Search Console

Wanneer je een van beide, of beide nog niet hebt gedaan, kun je dit snel doen met behulp de instructies:

Google Search Console

Klik op de juiste property  en daarna op Crawlen en in dat menu klik je op Sitemaps


In het volgende scherm klik je rechts bovenaan op de rode knop SITEMAP TOEVOEGEN/TESTEN

In dit invoerveld geef je de URL in van jouw sitemap. Dus wanneer je jouw sitemap via Yoast hebt gegenereerd geef je hier in sitemap_index.xml

Klik vervolgens op Test en dan op Testresultaat weergeven wanneer Google Search Console geen fouten toont herhaal je dit proces maar klik je nu op Verzenden in plaats van op Test

Je hebt nu een sitemap toegevoegd en ervoor gezorgd dat Google jouw website beter en sneller kan crawlen!

Conclusie

Er zijn meerdere soorten sitemaps die je kunnen helpen je website te optimaliseren.

Met een HTML sitemap kun je bezoekers meer overzicht geven. Dit is vooral aan te raden wanneer je veel content en veel verschillende pagina’s op je website hebt.

Door gebruik te maken van de WordPress plugin Simple Sitemap kun je vrij eenvoudig én gratis een HTML sitemap voor je bezoekers maken.

Een XML sitemap is bedoeld voor zoekmachines. Met een XML sitemap kunnen zoekmachines jouw website sneller en beter begrijpen wat uiteindelijk weer interessant is voor de positie van jouw pagina’s in de zoekmachines.

Gebruik de Yoast SEO Premium Plugin om eenvoudig een XML sitemap te genereren en dien deze vervolgens in bij Google via Google Search Console.

Vergeet ook niet mijn Yoast SEO Premium Plugin handleiding te downloaden om meer uit de plugin te halen en jouw website verder te optimaliseren voor meer bezoekers en conversie.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.