Zoekwoorden

Iedereen heeft wel een beeld bij zoekwoorden. De meeste zullen wel weten dat we met zoekwoorden de woorden bedoelen die gebruikers van Google ingeven om tot een gewenst resultaat te komen. Maar wist je ook dat we met zoekwoorden tegenwoordig ook best wel eens een complete zin kunnen bedoelen? In dit korte artikel leg ik je uit wat we vandaag de dag verstaan onder zoekwoorden en welke verschillen er zijn tussen de zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn nog steeds van belang

Vandaag de dag kijkt Google naar veel aspecten dan alleen tekst maar toch zijn alle experts het er over eens dat zoekwoorden nog steeds essentieel zijn binnen zoekmachine optimalisatie. Google indexeert het internet nog steeds aan de hand van tekst en daar komen zoekwoorden, in alle vormen en maten, dus nog steeds bij kijken.

Welke soorten zijn er?

Het woord zoekwoord suggereert dat het gaat om één woord. In de praktijk is het echter zo dat er maar weinig zoekopdrachten met slechts één woord worden uitgevoerd. Dat is ook wel logisch als je je bedenkt hoeveel content er op het internet te vinden is. Om te vinden wat jij zoekt kun je dus maar beter zo specifiek mogelijk zijn. Een zoekwoord dat uit slechts één woord bestaat noemen we een hoofdzoekwoord. Een hoofdzoekwoord is bijna altijd een zelfstandig naamwoord. Een voorbeeld hiervan is ‘hondenvoer’.

Een zoekwoord dat uit slechts één woord bestaat noemen we een hoofdzoekwoord.

We zien vaker dat een zoekopdracht wordt uitgevoerd met twee zoekwoorden. Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk specifieker te zoeken naar een soort hondenvoer. Een zoekwoord dat bestaat uit twee woorden noemen we een body zoekwoord. Zo’n body zoekwoord bestaat vaak uit een zelfstandig naamwoord en een bijvoeglijk naamwoord. Een voorbeeld kan zijn ‘goedkoop hondenvoer’.

Een zoekwoord dat bestaat uit twee woorden noemen we een body zoekwoord

Mocht je mijn zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 al gratis hebben gedownload, dan heb je wellicht al iets gelezen over long-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer woorden en we zien dat steeds meer zoekopdrachten hieruit bestaan. De reden hiervoor is eigenlijk simpel. Zoals eerder in dit artikel aangegeven komt er steeds meer content op het internet waardoor we steeds specifieker moeten aangeven waar we naar op zoek zijn. Hoe specifieker we willen zijn, des te meer woorden we dienen te gebruiken in de zoekopdracht. Een voorbeeld van een long-tail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘Waar kan ik goedkoop hondenvoer bestellen’? Deze long-tail zoekwoorden sluiten dus ook aan op RankBrain waar ik eerder over schreef en dat is geen toeval.

Long-tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer woorden en we zien dat steeds meer zoekopdrachten hieruit bestaan

Aan de slag

Nu je iets meer weet over de verschillende soorten vraag je je wellicht af hoe je aan goede zoekwoorden komt en hoe je deze verwerkt in je teksten. Kijk dan eens naar mijn eerdere artikel waar in ik ook kort vertel wat zoekwoorden zijn maar ook iets vertel over zoekwoorden onderzoek. Blijf mijn website vooral in de gaten houden en volg me op Facebook. Ik zal de aankomende tijd meer artikelen plaatsen die dieper ingaan op het vinden en gebruiken van goede zoekwoorden.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.