Zoekmachine vriendelijk design is eigenlijk een beetje een vreemde term. Want hoe kan een ontwerp er nou voor zorgen dat een pagina beter gevonden wordt in een zoekmachine?

Zo op het eerste oog lijkt het voor Google niets uit te maken welk ontwerp jouw pagina’s hebben met betrekking tot de positie in de zoekresultaten.

Indirect is het echter wel degelijk zo dat zoekmachine vriendelijk design bestaat en dat het ontwerp van jouw pagina’s dus ook indirect invloed heeft op de positie in de zoekresultaten.


Waar Google naar kijkt

Google heeft geen voorkeur voor een knalgele website of bijvoorbeeld websites waarbij de header felrood is of waarbij de footer lichtgrijs is. Sterker nog, Google heeft zelf helemaal geen voorkeur.

Google maakt gebruik van zogenaamde rank factoren om de positie van pagina’s in hun zoekresultaten te bepalen. Deze rankfactoren bedenken zij niet zomaar.

Aan de hand van allerlei analyses van het gebruik van Google komen zij met deze factoren.

Stel dat zij bijvoorbeeld zien dat de gemiddelde Google gebruiker een website binnen vier seconde verlaat als deze nog niet geladen is, dan maakt Google hieruit op dat het belangrijk is om een snelle website te hebben.

Logischerwijs willen zij de best mogelijke resultaten tonen aan hun gebruikers, een snellere website zal wat dat betreft dus een hogere positie krijgen dan een langzamere website.

In de praktijk is deze rekensom niet zo snel gemaakt. Het algoritme dat Google gebruikt om tot de posities van pagina’s in de zoekresultaten te komen bestaat uit veel meer gecompliceerde factoren.


Hoe zoekmachine vriendelijk design je helpt

Net als dat Google kan analyseren wanneer de gemiddelde gebruiker niet langer wenst te wachten op een langzame website, kan Google ook analyseren hoe lang een gebruiker gemiddeld op een pagina blijft.

Stel dat jij een enorm druk ontwerp hebt voor je pagina’s, dan is de kans aanwezig dat bezoekers door de bomen het bos niet meer zien en de pagina vrij snel verlaten.

Wanneer dit vaker gebeurt ontstaat er een soort patroon. Google zal aan de hand van allerlei analyses tot de redenering komen dat  het ontwerp van die pagina ervoor zorgt dat bezoekers de pagina vrij snel weer verlaten.

Wanneer je daarentegen gebruik maakt van een rustig en duidelijk ontwerp zullen bezoekers langer op je pagina blijven en het verblijf als prettiger ervaren.

Dit kan bijvoorbeeld als gevolg hebben dat mensen vaker terugkomen naar jouw website, jouw website delen op social media en dus dat bezoekers meer tijd op jouw website doorbrengen.

Deze gevolgen zijn allemaal te meten door Google. Met bovenstaande punten zul je bijvoorbeeld een lage bounce rate hebben, zullen de bezoekersaantallen stijgen en zul je bijvoorbeeld veel verkeer binnen krijgen via social media.

Designen? Verwijderen!

Designen is een vak apart. Het is niet voor niets dat bedrijven als Apple, Google, Facebook en dergelijke enorme teams aan designers hebben.

Deze bedrijven zien de kracht van een goed design in en hebben daarom ook dagelijks mensen in de weer om bestaande ontwerpen te optimaliseren.

Mocht jij nou niet in staat zijn om een heel team aan designers voor je aan de slag te zetten, wees dan niet bang.

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel tools en tutorials om je te helpen het design van je WordPress website aan te passen.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je goed kijkt naar het thema dat je gaat gebruiken. Kies een WordPress thema die het dichtst bij jou wensen zit zodat je zo min mogelijk hoeft aan te (laten) passen.

Daarnaast kun je binnen WordPress gebruik maken van een zogenaamde Visual Builder. Zo’n Visual Builder installeer je met behulp van een plugin.

Het geeft je de mogelijkheid om relatief eenvoudig je pagina’s op te maken met teksten, afbeeldingen, vormgeving en kleuren.

Ik wil je als tip meegeven om, voor je aan de slag gaat, goed te bedenken waar je naartoe wilt gaan.

Bij design denken veel mensen aan het toevoegen van elementen, maar steeds vaker zien we juist terug dat een goed design bestaat uit het verwijderen van onnodige elementen.

Hierdoor blijven je pagina’s overzichtelijk, gestructureerd en strak.

Doe inspiratie op voor een zoekmachine vriendelijk design

Het kan natuurlijk nooit kwaad om eens te kijken hoe andere website eigenaren hun website hebben ingericht. Je kunt gemakkelijk een screenshot maken en eventueel met een dienst of applicatie als Canvas, Sketch, Pixelmator of the good old Photoshop aan de slag om er je eigen draai aan te geven.

Wanneer je een ontwerp hebt gemaakt kun je proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen door een thema te zoeken en aan de slag te gaan met een visual builder.

Wanneer je in Google een zoekopdracht uitvoert naar website inspiration krijg je ook enkele websites die een archief hebben met allerlei soorten websites, binnen verschillende branches, met verschillende onderwerpen, kleuren etc.

De twee websites waar ik vaker op kijk voor inspiratie zijn:

Awwwards.com
SiteInspire.com


Conclusie

Het ontwerp van je website heeft geen directe gevolgen op de positionering van je pagina’s in de zoekresultaten van Google. Indirect kun je er echter veel voordeel mee behalen.

Doordat een rustiger, overzichtelijker design ervoor kan zorgen dat bezoekers jouw website als prettig ervaren zullen ze er langer blijven, vaker terugkomen en je pagina’s eerder delen.

Deze punten hebben allemaal een positieve invloed op jouw ranking in de zoekresultaten van Google.

Wil jij aan de slag gaan met het design van je website? Zorg dan altijd eerst voor een goede, complete backup van je WordPress website en kijk of het niet verstandiger is om eerst wat te experimenteren op een test website.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.