Zoekwoorden zijn essentieel bij een goede zoekmachine optimalisatie strategie. Om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google zul je dus moeten weten wat zoekwoorden zijn, welke soorten zoekwoorden er zijn, hoe je de juiste zoekwoorden kan vinden én waar jij deze zoekwoorden dan moet plaatsen. Dit alles ga ik je dan ook uitleggen in dit uitgebreide artikel. Pak een kop koffie en neem je tijd om de informatie in je op te nemen zodat jij straks ook met de juiste zoekwoorden, op de juiste plekken, je positie in Google kan verbeteren.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de termen die gebruikers van Google ingeven wanneer zij op zoek zijn naar een product, een dienst of informatie over een bepaald onderwerp.

Deze zoekwoorden krijgen binnen de internet marketing branche veel verschillende namen mee. Zo worden zoekwoorden ook wel eens zoektermen genoemd of keywords. De naam zoekwoord is sowieso al enigszins vreemd aangezien een zoekwoord niet altijd uit een enkel woord hoeft te bestaan.

Waarom zijn zoekwoorden zo belangrijk?

Google crawlt het internet en aan de hand van zo’n tweehonderd factoren berekent het algoritme van Google welke pagina er bovenaan de zoekresultaat pagina komt te staan per zoekwoord. Dit crawlen kun je het best zien als scannen. Zogenaamde bots scannen het internet af om dit vervolgens in te delen.

Enkele bekende en belangrijke factoren zijn de snelheid van een pagina, de autoriteit van een pagina en de laatste tijd natuurlijk de mobielvriendelijkheid van een pagina.

Maar logischerwijs kan jouw pagina nog zo snel zijn, nog zoveel autoriteit hebben en zo mobielvriendelijk zijn als het maar kan, als jouw pagina niet overeenkomt met datgene waar de gebruiker van Google naar op zoek was, heeft het geen zin om jouw überhaupt te tonen in de zoekresultaten van die gebruiker.

Of jouw pagina relevant is voor de betreffende gebruiker van Google zal Google grotendeels beoordelen aan de hand van de tekst die jij op je website hebt staan. Dit is dus meteen waarom het zo belangrijk is om zoekwoorden strategisch op te nemen in de teksten op je website.

Heb je de zoekwoorden, waarmee mensen zoeken naar de producten of diensten die jij te bieden hebt, niet op de juiste plekken op je website staan dan loop je letterlijk potentiële bezoekers en daarmee ook klanten mis.

Simpelweg omdat Google niet kan crawlen (scannen) waar jouw website over gaat als jij dat niet zo goed mogelijk duidelijk hebt gemaakt met behulp van de juiste zoekwoorden.

Wanneer we het over de bots van Google hebben. Hebben we het over software die voor Google het internet ‘crawlt’. Dit crawlen kun je het best vergelijken met zoeken en scannen.

Welke soorten zoekwoorden zijn er?

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden. Zo zijn er short tail zoekwoorden, dit zijn zoekopdrachten die bestaan uit 1, 2 of 3 woorden. Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is bijvoorbeeld internet marketing begeleiding simpelweg omdat deze zoekopdracht uit drie woorden bestaat.

Een long tail zoekwoord is een zoekopdracht die bestaat uit 4 of meer woorden. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld gratis Nederlandse WordPress handleiding downloaden.

Wat is het verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden bestaan uit 1, 2 of 3 woorden en long tail zoekwoorden bestaan uit 4 of meer woorden. Maar los daarvan zijn er meer verschillen tussen de twee soorten zoekwoorden.

Zo zien we dat long tail zoekwoorden vaak uit vragen bestaan. Enkele voorbeelden zijn “Waar vind ik …”, “Hoe moet ik …”.

Short tail zoekwoorden zijn vaak zelfstandig naamwoorden met daarvoor een bijvoeglijk naamwoord. Voorbeelden zijn “Goedkoop hondenvoer”, “SEO ebook download”.

Een voordeel van het richten op long tail zoekwoorden kan daarom zijn dat jij je meer op de user intent van jouw doelgroep kunt richten.

Iemand die zich nog in de oriënterende fase bevind zal bijvoorbeeld eerder zoeken naar informatie over de producten of diensten die jij te bieden hebt maar iemand die een fase verder is en al serieus nadenkt over het afnemen van een product of dienst die jij te bieden hebt zal bijvoorbeeld zoeken naar de prijs van het product of de dienst.

In long tail zoekwoorden kun je hier rekening mee houden door jou content te richten op een long tail zoekwoord als “Wat kost internet marketing begeleiding?” of juist de fase daarvoor “Hoe werkt internet marketing begeleiding?”

Naast het verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden maken we dus ook nog verschil tussen de intentie die de betreffende gebruikers van Google hebben. Al is het moeilijk, vanwege de beperkte ruimte, om hier rekening mee te houden binnen short tail zoekwoorden.

Des te langer het zoekwoord, des te hoger de conversie

Uit onderzoeken blijkt dat langere zoekwoorden, long tail zoekwoorden, in verhouding voor meer conversie zorgen dan short tail zoekwoorden. Dat heeft alles te maken met de intentie van degene die de zoekopdracht doet.

Zoals hiervoor uitgelegd kunnen de intenties uit long tail zoekwoorden beter gelezen worden dan uit short tail zoekwoorden.

Stel dat iemand de zoekterm tafel ingeeft dan is er nog van alles mogelijk. Misschien is diegene op zoek naar informatie over tafels in het algemeen.

Bij een zoekopdracht als houten tafel weten we al weer iets specifieker naar wat voor soort tafel degene op zoek is maar het kan nu nog steeds zijn dat de gene die de zoekopdracht uitvoert geen intentie heeft om te kopen.

Aan de zoekterm kunnen we enigszins opmaken in welk stadium de bezoeker zich op dat moment bevindt.


Een zoekopdracht als goedkope houten tafel brengt ons al meer richting het idee dat degene die deze zoekopdracht ingeeft de intentie heeft om een houten tafel te kopen.

Maar bij een zoekopdracht als goedkope houten tafel Utrecht weten we dat de persoon die deze zoekopdracht ingeeft specifiek op zoek is naar een goedkope houten tafel in Utrecht. We zitten op dat moment exact op vier woorden en we hebben het nu dus over een long tail zoekwoord.

Alles wat we hier aan toe gaan voegen, bijvoorbeeld goedkope houten tafel in Utrecht kopen bevestigd alleen de intentie maar meer.

Dus, mensen die long tail zoekwoorden gebruiken zullen over het algemeen sneller converteren, iets bestellen, aanschaffen of contact opnemen, dan mensen die gebruik maken van short tail zoekwoorden. Dit heeft er puur mee te maken dat de intentie van mensen die long tail zoekwoorden gebruiken in een verder gevorderd stadium zit.

Hoe vind ik zoekwoorden?

Zoekwoorden vinden kan op allerlei manieren en ik raad je ook aan om dit op zoveel mogelijk manieren te doen. In dit artikel licht ik enkele manieren uit die ik zelf altijd gebruik.

  1. Luister naar je doelgroep
  1. Kijk naar concurrentie en vakbladen
  1. Tools

Verplaats je in jouw doelgroep

Dit is een hele simpele en voor de hand liggende mogelijkheid om aan zoekwoorden te komen maar toch merk ik dat veel website eigenaren deze methode overslaan of vergeten.

Ga eens zitten met een stuk papier en een potlood en schrijf alle woorden op die in je op komen wanneer je jouw product of dienst zou willen beschrijven.

Het lastige is hier dat jij je moet verplaatsen in jouw doelgroep en niet van uit jezelf moet denken. Als het goed is heb jij meer verstand van jouw producten of diensten dan dat jouw doelgroep heeft. Hierdoor is de kans ook groot dat jij bepaalde functies, onderdelen of mogelijkheden anders beschrijft dan dat jouw doelgroep dat zou doen.

Hier ligt dus meteen een grote valkuil. Misschien dat jij wel verlichting verkoopt maar dat blijkt dat jouw doelgroep zoekt op lamp. Jullie bedoelen hetzelfde maar het woord verlichting lijkt bij lange na niet op lamp.

Noemen jouw bezoekers dit een lamp? Verlichting of misschien wel een peertje?

Wil je meer weten over het belang van het kennen van je doelgroep? Luister dan naar mijn eerste podcast. Je kunt ‘m vinden in iTunes door te zoeken op robin peek of op de pagina IMP 1: Het belang van het kennen van je doelgroep

Bestudeer eerdere communicatie

Je hebt vast wel eens een e-mail gehad van een eerdere opdrachtgever of klant. Valt je hierin op dat hij een product of dienst van jou op een bepaalde manier beschrijft? Valt je misschien op dat meerdere klanten jouw producten of diensten op een specifieke manier beschrijven?

Kijk hiervoor bijvoorbeeld ook naar recensies die eerdere opdrachtgevers of klanten hebben achtergelaten. Hoe beschrijven zij jouw werkwijze, welke woorden gebruiken ze hiervoor?

Vraag het letterlijk aan jouw doelgroep

Nog een erg simpele methode maar toch weer een die te weinig gebruikt wordt. Vraag letterlijk aan jouw doelgroep hoe ze jouw onderneming, werkwijze en producten of diensten zouden omschrijven.

Zorg wel dat je dit bij meerdere personen doet zodat je zeker weet dat dit als maatstaf gebruikt kan worden en niet dat je toevallig iemand spreekt die jouw bedrijf totaal anders omschrijft dan dat andere mensen het zouden doen.

Kijk naar concurrentie

Kopieëren is niet netjes maar je kunt best eens kijken hoe de concurrentie om gaat met zoekwoorden. Misschien maakt hij gebruik van woorden waar je zelf nog niet eerder over na had gedacht en geeft dit je inspiratie om zelf eens anders te kijken naar je onderneming en welke woorden je zou gebruiken om jouw onderneming te beschrijven.

Doe inspiratie op in vakbladen en de media

Over elke branche zijn wel websites, bladen, boeken en soms zelfs films of series te vinden. Verdiep je eens in al deze media en kijk naar de doelgroep van jouw branche.

Wanneer je bijvoorbeeld producten verkoopt die interessant zijn voor jongere kan ik me voorstellen dat je woorden als ‘cool’ of ‘tof’ zou gebruiken maar wanneer jij een dienst verkoopt waarbij je de zorgen tijdens een begrafenis wegneemt zou ik deze woorden weer absoluut niet gebruiken.

Zoekwoorden vinden met tools

Onder andere omdat zoekwoorden zo belangrijk zijn binnen de zoekmachine optimalisatie zijn er aardig wat tools om op een relatief eenvoudige manier, snel, veel zoekwoorden te vinden voor jouw website. In dit artikel bespreek ik de Google Keywordsplanner.

Zoekwoorden vinden met Google Keywordsplanner

De meest gebruikte tool voor het vinden van zoekwoorden is de Keywordsplanner van Google. Officieel is deze planner bedoeld voor het vinden van zoekwoorden om te gebruiken in Google Adwords Campagnes maar je kunt de woorden natuurlijk net zo goed gebruiken in je SEO strategie.

Om te beginnen heb je een Google Account nodig. Je gaat vervolgens naar https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/ en klikt rechts boven in op INLOGGEN.

Op de pagina Zoekwoordplanner kies je voor Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.

In het eerste veld geef je jouw product of service op, bijvoorbeeld hondenvoer, in het volgende veld geef je de URL van jouw website in.

In het dropdown menu Uw productcategorie kies je een productcategorie die het best bij jouw aanbod past.

Klik vervolgens onderaan op de blauwe knop Ideeën opvragen.

De zoekwoordplanner zal nu twee tabbladen tonen Advertentiegroepideeën en Zoekwoordideeën. Klik op een van de advertentiegroepideeën om daarvoor de specifieke zoekwoordideeën te bekijken of klik meteen op het tabblad zoekwoordideeën.

Zoals je ziet krijg je meteen inspiratie van de tool. Had je er bijvoorbeeld al over nagedacht dat mensen die op zoek zijn naar hondenvoer dit ook kunnen verwoorden als hondenbrokken?

Rechts naast de specifieke zoekterm zie je in de kolom Gemiddeld maandelijkse zoekopdrachten hoeveel deze term gemiddeld per maand wordt ingegeven in Google.

Je kunt natuurlijk even rustig door deze inspiratie heen scrollen en wat ideeën op doen maar je kunt de zoekwoorden ook downloaden. Klik hiervoor op Downloaden en geef aan in welk formaat en waar je de zoekwoorden wenst op te slaan.

Wat doe ik met zoekwoorden?

Als het goed is heb je nu een aantal zoekwoorden op papier staan die je hebt opgeschreven toen jij je ging verplaatsen in je doelgroep maar misschien heb je ook al enkele zoekwoorden in een tekstverwerker getypt toen je jouw opdrachtgevers en klanten hebt gevraagd om jouw onderneming, producten of diensten te beschrijven.

Het is het handigst om nu een Excel document te openen en deze zoekwoorden onder elkaar in het document te zetten. Ik adviseer je om in eerste instantie letterlijk alle zoekwoorden die je – op wat voor manier dan ook – hebt verzameld onder elkaar op te nemen in het document.

Wanneer je dit gedaan hebt ga je elk zoekwoord langs en bedenk je je of dit echt een zoekwoord is dat goed bij jouw onderneming past. Is dit waar ik op gevonden wil worden? En belangrijker nog, is dit waarmee ik potentiële klanten meerwaarde kan bieden?

Ga elk woord langs en maak uiteindelijk een selectie van zoekwoorden welke je besluit niet te gebruiken. Zet deze, voor de zekerheid, even in een apart tabblad van je Excel document maar scheid ze van de zoekwoorden die je wel kwalitatief goed genoeg vond.

Je hebt nu een Excel document met de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden in Google. Als het goed is heb je er niet op gelet hoeveel woorden deze zoekwoorden bevatten maar heb je nu short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden.

Mocht je opvallen dat je eigenlijk alleen short tail zoekwoorden hebt, maak dan vragen van deze short tail zoekwoorden. Stel je hebt het short tail zoekwoord Cola ga dan aan de slag met “Wat is cola?” “Waarom moet ik cola drinken?” “Is cola slecht voor je?”

Een andere goede tip om aan long tail zoekwoorden te komen is het gebruik van Google Suggest.

Typ je short tail zoekwoord in bij Google en Google Suggest komt met enkele suggesties. Dit zijn niet perse long tail zoekwoorden maar ze geven je hier wel inspiratie voor.

Waar plaats ik zoekwoorden?

Zo’n lijst met zoekwoorden – short tail én long tail – is natuurlijk hartstikke leuk maar zolang jij deze niet op de juiste plekken op je website plaatst heb je er nog weinig aan.

We gaan nu dus kijken naar de meest belangrijke plekken om de zoekwoorden te verwerken.

Google crawlt zoals mensen lezen

Voor we het gaan hebben over de plekken waar we de zoekwoorden moeten plaatsen is het belangrijk om te weten dat Google het internet crawlt zoals mensen lezen.

Dit crawlen wil zeggen dat Google als het ware alles op het internet scant om aan de hand van de informatie die daaruit komt een positie te bepalen voor de pagina’s binnen de zoekresultaten van Google.

Deze zogenaamde bots, die internet crawlen, doen dit van boven naar beneden en van links naar rechts. Met andere woorden, heb jij een belangrijk zoekwoord? Plaats dit dan boven aan de pagina en het liefst zo vroeg mogelijk in de tekst.

Paginatitels

Paginatitels zijn, de naam zegt het al, de titels van de pagina’s op jouw website. Google kijkt naar de paginatitels om te bepalen waar de specifieke pagina over gaat. Wanneer jij in Google wilt scoren op een bepaald zoekwoord doe je er dus goed aan om dit zoekwoord in je paginatitel te verwerken.

Toch zie ik echt nog heel vaak dat een homepage als paginatitel de titel ‘home’ heeft. Dit zou dus inhouden dat de eigenaar van deze website graag gevonden wil worden wanneer iemand in Google zoekt op home.

Een andere belangrijke reden om je zoekwoord in de paginatitel te verwerken is het feit dat deze paginatitels op de pagina’s met zoekresultaten van Google getoond worden.

Des te meer je degene die de zoekopdracht heeft uitgevoerd kunt overtuigen van het feit dat jij de meest relevante informatie over het onderwerp hebt waar hij naar zoekt, des te groter de kans dat hij op jouw pagina klikt.

Ook hier weer zegt een paginatitel als Home natuurlijk niets.

SLUG’s

De URL is hetgeen wat je in de adresbalk ziet van je browser. Dus bijvoorbeeld http://robinpeek.nl. De zogenaamde slug is het gedeelte dat na de vaste waarden in je URL komt. De slug van deze pagina is bijvoorbeeld zoekwoorden.

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk of Google nou daadwerkelijk je URL’s indexeert om te kijken naar de relevantie maar uit onderzoeken blijkt wel dat mensen eerder klikken op zoekmachine vriendelijke URL’s dan op URL’s als jouwwebsite.nl/page_id=2/artikel1  Je doet er dus goed aan om jouw SLUG te voorzien van het zoekwoord.

Stel dat je je richt op en long tail zoekwoord dan raad ik je aan om daar het zelfstandige naamwoord uit te halen en die te gebruiken zodat je niet met een URL als jouwwebsite.nl/waar-vind-ik-goedkoop-biologisch-hondenvoer-in-amsterdam eindigt. Maak er dan liever jouwwwebsite.nl/goedkoop-biologisch-hondenvoer.

In de paginatitel en meta beschrijving kun je dan nog extra uitlichten dat het om de locatie Amsterdam gaat.

Meta beschrijvingen

Meta beschrijvingen worden ook wel meta omschrijvingen en meta descriptions genoemd. We hebben het in ieder geval over de teksten onder de URL in de zoekresultaten van Google.

Deze meta beschrijvingen kunnen er voor zorgen, dat iemand die jouw pagina voorbij ziet komen in de zoekresultaten van Google, naar jouw pagina gaat. Schrijf dus een verleidelijke meta beschrijving en probeer enigszins samen te vatten wat, degene die op jouw pagina klikt, kan verwachten.

Aangezien jouw pagina gaat over een bepaald zoekwoord is het logisch dat je dit zoekwoord ook verwerkt in je meta omschrijving.

Headers

Binnen de zoekmachine optimalisatie zijn headers erg belangrijk. Headers worden in tekstverwerkers als Word, Pages etc. ook wel kopteksten genoemd.

Deze headers hebben binnen de zoekmachine optimalisatie twee hele belangrijke functies:

  1. Het juiste gebruik van headers maken je teksten overzichtelijk voor lezers
  2. Google kijkt naar het gebruik van headers voor hiërarchie in je teksten


Headers maken je tekst overzichtelijk

Het is voor de lezers van jouw tekst erg fijn wanneer zij de tekst kunnen scannen. Wanneer je headers op de juiste manier gebruikt kunnen lezers de tekst scannen en aan de hand van deze headers zien waar de gedeeltes over gaan.

Op die manier kunnen zij ervoor kiezen om alleen het gedeelte te lezen waar zij in geïnteresseerd zijn.

Daarnaast geven deze headers de pagina een stuk rust. Stel dat je dit artikel zou vinden zonder opmaak, dus dat de ruim 3000 woorden letterlijk als één complete plak neergezet zou zijn. Hoe groot zou de kans dan zijn dat jij al zo ver had gelezen?

Het is voor de lezers van jouw tekst erg fijn wanneer zij de tekst kunnen scannen. Wanneer je headers op de juiste manier gebruikt kunnen lezers de tekst scannen en aan de hand van deze headers zien waar de gedeeltes over gaan.Op die manier kunnen zij ervoor kiezen om alleen het gedeelte te lezen waar zij in geïnteresseerd zijn.Daarnaast geven deze headers de pagina een stuk rust. Stel dat je dit artikel zou vinden zonder opmaak, dus dat de ruim 3000 woorden letterlijk als één complete plak neergezet zou zijn. Hoe groot zou de kans dan zijn dat jij al zo ver had gelezen?

Google kent hiërarchie toe door headers

Eerder hebben we al besproken dat Google kijkt naar de teksten van je website. Dit doet het door pagina’s te crawlen van boven naar beneden en van links naar rechts.

Zeker wanneer je langere teksten plaatst is de kans groot dat je ook wel eens over subonderwerpen schrijft. In dit artikel is mijn hoofdonderwerp bijvoorbeeld zoekwoorden maar daarnaast heb ik het ook over Google Keywordplanner, en nu bijvoorbeeld over Headers.

Door gebruik te maken van verschillende soorten headers kun je Google aangeven wat het hoofdonderwerp van de tekst is en welke onderwerpen ook belangrijk zijn maar simpelweg niet zo belangrijk als het hoofdonderwerp.

We kennen, binnen de zoekmachine optimalisatie, maar liefst zes verschillende soorten headers. Te beginnen bij de zogenaamde H1 tot en met de H6. Hierbij is de H1 het grootst en de H6 het kleinst. In de praktijk gebruiken we echter vaak alleen H1, H2 en H3.

Met het gebruik van headers geef je dus aan Google aan dat H1 het belangrijkste onderwerp bevat en de H2 bevat de onderwerpen die daarna het belangrijkst zijn en de H3 daarna.

Het is belangrijk dat je slechts één H1 per pagina gebruikt. Je kunt wel meerdere H2 en H3’s gebruiken.

Als je gebruik maakt van WordPress is de titel die je voor de pagina ingeeft automatisch je H1.


Zoekwoorden

Wat zijn zoekwoorden?

Hoe vind ik zoekwoorden?

Bodyteksten

Bodyteksten zijn eigenlijk alle teksten op je website behalve de, hierboven besproken, headers. Over het algemeen bestaan deze bodyteksten uit alinea’s. Het is dus niet zo dat je enkel je zoekwoorden in deze headers hoeft op te nemen. Plaats de zoekwoorden ook in je ‘normale’ teksten.

Waar moet ik op letten bij het gebruik van zoekwoorden?

Voor je nu aan de slag gaat met plaatsen van deze zoekwoorden is het belangrijk om te weten dat Google onder andere kijkt naar iets dat we keyword density noemen. Vertaald naar het Nederlands hebben we het hier over zoekwoord dichtheid.

Stel dat jij een tekst van honderd woorden schrijft en dat vijftig woorden hiervan (overdreven voorbeeld) jouw zoekwoord is, dan maakt dit de tekst ontzettend lastig om te lezen. Je hebt dan dus een keyword density van 50%.

Wanneer jij dus een paginatitel schrijft (die ongeveer 65 karakters kan bevatten) moet je hier nog meer op letten.

Je keyword density/zoekwoord dichtheid zou tussen de 0,5 en 2,5% moeten zitten. Wanneer je gebruik maakt van de WordPress plugin Yoast SEO is dit een van de factoren waarover je feedback krijgt.

YOAST SEO PLUGIN GRATIS DOWNLOADEN?

[et_bloom_inline optin_id=optin_8]

Door naar http://tools.seobook.com/general/keyword-density/ te gaan en de URL in te geven van de pagina waarvan je de keyword density wilt weten krijg je een compleet overzicht van elk woord dat gevonden kan worden op de pagina en hoe vaak deze voorkomt.

Wees relevant voor je bezoeker

Je hebt vast wel eens van clickbait gehoord of misschien ben je er zelf wel eens slachtoffer van geworden. Een advertentie of voorvertoning van een pagina heeft een enorm verleidelijke titel. Je klikt op de titel en komt op een pagina die eigenlijk helemaal niet levert wat ze wel beweren in bijvoorbeeld hun paginatitel, URL en meta omschrijving.

Deze pagina mag hierdoor dan wel een extra bezoek mee hebben weten te genereren maar de kans is erg klein dat jij ooit nog op deze website komt. Daarnaast zal de bounce rate van deze pagina verhogen wat weer nadelig is voor de positie van deze pagina in de resultaten van Google.

Al met al ben jij als bezoeker dus niet geholpen en de eigenaar van de website op de langere termijn ook niet.

Ga dus niet zoekwoorden op je website verwerken waarvan jij denkt dat ze er puur voor zorgen dat mensen op jouw pagina’s klikken. Zorg ervoor dat je zoekwoorden aansluiten bij de behoefte van jouw doelgroep. Maar minstens net zo belangrijk, zorg ervoor dat de zoekwoorden aansluiten op wat jij jouw doelgroep te bieden hebt.


Conclusie

Zoekwoorden zijn essentieel voor een goed resultaat in de zoekresultaten van Google. Ik durf te zeggen dat je een enorme voorrang neemt op een groot deel van je concurrenten, wanneer je bovenstaande tips opvolgt en aan de slag gaat met het vinden van de juiste zoekwoorden en het verwerken op de juiste plek.

Ik ben heel erg benieuwd of je er iets aan hebt gehad, en natuurlijk ook of je nog vragen hebt die hierboven nog niet zijn besproken. Laat het me weten in de reacties.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.